Alla inlägg den 1 januari 2009

Av Aggiator - 1 januari 2009 14:34


Så var det då en första dagen på året 2009. Vad som kommer att hända under året är det ännu ingen som med säkerhet vet. Nyårsnatten i Skåne har varit stökigare än normalt. Jag har inte heller märkt av att folk skulle ha mindre pengar än vanligt trots finanskrisen, med tanke på allt fyrverkeri och allt smällande här. Jag tycker nog att det var betydligt mer av allt detta igår kväll än vad det var förra nyårsaftonen.

 

Kanske beror det på att många ändå har fått mer pengar eftersom vi betalar mindre skatt nu. Ja detta gäller förstås bara de lyckliga som har sina arbeten kvar. De stackare som har blivit varslade och arbetslösa skiter vår regering helt i. Så var det med den medmänskliga solidariteten i det nya arbetarpartiet. De flesta, ja i alla fall 99 %, av alla som jag känner vill ha ett arbete och klara sig själva, inte leva på bidrag. Tyvärr är det så att alla inte klarar av att uppnå detta eftersom en del av dem har mist sitt arbete och på så sätt straffas dubbelt. Dvs ingen arbetsinkomst, ingen skattesänkning samt mindre arbetslösersättning eller bidrag.

 

Om jag skulle önska att något speciellt skulle hända under 2009 skulle det vara att finanskrisen inte blev djupare utan vände. Jag vill inte se mot slutet av 2009 att det blev ett förlorat år!

 

Jag tror inte heller på det här att man ska arbeta tills man blir 72 år. Jag undrar samtidigt hur många människor med så kallade ”vanlig jobb” som ska orka det på en arbetsmarknad som redan är så slimmad och tuff att människor går in i vägen eller att deras kroppar inte håller för påfrestningarna som de utsätts för i deras arbeten. Om människor ska arbeta så länge krävs det en förändring på våra arbetsplatser och en förändring på synen av äldre människor. Arbetsgivarna vill inte anställa folk över 45 års ålder idag men vi ska arbeta tills vi är 72 år. Man ska inte heller glömma att vi har en stor del unga människor som i dagens Sverige har svårt att få arbete. Är det då vettigt att jobba kvar tills man blir 72 år?

 

Nästa stora utmaning är miljön. Här behöver vi sätta till alla knutar för att lösa detta på bästa möjliga sätt, samt även försöka påverka övriga länder här på jorden till att göra detta. Miljöförstöringen är ju faktiskt ett globalt problem. Vår skit hamnar hos våra grannar och tvärt om.

 

Sedan har vi de nya lagarna FRA och IPRED, vilket också innefattar censuren och storebrorssamhället, vilket blir för mycket att skriva om här just nu. Internet är för övrigt fullt med intressant läsning om detta. Det ända jag säger just nu är att jag inte gillar övervakning. Inte för att jag egentligen har något att dölja utan snarare för att jag värnar om min och andra människors intrigitet och rätt att kunna uttala sig fritt.

 

Det finns säkert mycket mer som man skulle kunna nämna om året som gått och framtiden som kommer, men jag väljer att sluta här.

 

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag ändå ser fram emot ett positivt år 2009. Och att jag hoppas att jag inte ska behöva nämna någon besvikelse i bloggen just idag om ett år framöver.

 

så ... En God Fortsättning på 2009 …… till er alla därute i sajberspace



Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards