Direktlänk till inlägg 17 januari 2009

Finns det något mera liv i rynden än vi?

Av Aggiator - 17 januari 2009 20:13


Ja, jag tycker att det är en intressant tanke att det skulle kunna finnas liv ute i rynden. Faktum är att jag har svårt att förstå att vi skulle vara den enda planeten med liv i universum. Men liv kan vara så oändligt mycket. Allt inom hela spannet från mikroorganister och bakterier till intelligenta varelser som oss. Om vi då leker lite med tanken så är det inte omöjligt att det finns mikroorganismer på andra planeter. Men hur är det med intelligent liv? Det kan finnas, eller ha funnits, eller kommer kanske att finnas den gång vi och vår planet inte finns mer. För den tiden kommer då inte jorden är bebolig vare sig vi vill eller inte, inget har evigt liv inte ens vår planet.


Men hur var det då med ett annat liv i rymden. Jo, jag kan nog tro att det finns ett intelligent liv där ute. Men jag tror inte att det finns i vårt solsystem utan i något annat solsystem som ligger för oss väldigt avlägset. Då är det nog inte meningen att våra vägar ska korsas. Här ställer jag mig alltså skeptisk till UFO, flygande tefat och dyligt. För att bli troende angående detta så måste jag nog uppleva det först. Även om jag vill lova att jag skulle bli jätterädd om det hade inträffat att ett UFO hade landat bredvid mig.*skrattar* När det däremot gäller mikroorganismer, bakterier och dyligt blir jag inte ett dugg förvånad om vi skulle hitta det någonstans ute i rymden, på någon annan planet än vår jord.


Nu är det så att rymdsonden Phoenix har landat på Mars, för att börja leta efter liv på planeten. Phoenix undersöker Mars polaris. och Metangas väcker hopp om liv på Mars. Detta kan vara någon typ av liv som finns här, kanske. Men det behöver inte betyda att det är liv på Mars för där finns metangas. Framtiden och forskningen får utforska och ge svar på detta. Men håll med om att det är ett fascinerande ämne och en fascinerande tanke. Det har kanske till och med funnits ett intelligent liv på Mars som dog ut då vår planet började leva. Kanske dog "Marsianerna" då  ut på grund av att Mars livstid var slut. Eller kan planeten fallit offer för växthuseffekten. Fast detta är förstås bara fria fantasier från mig.  ;-)



 


Lite Mars-fakta:

Den yttersta av solsystemets stenplaneter, den fjärde från solen. Med torr ökenplanet, den som mest liknar jorden. Den röda färgen beror på järnoxid (rost) på ytan och i atmosfären.

Diameter: 6 780 kilometer

Gravitation: 38 procent av jordens.

Ett Marsår: 687 jorddagar.

Ett Marsdygn: 24 timmar, 39 minuter, 35 sekunder.

Atmosfär: Koldioxid (95,3 procent), kväve (2,7), argon (1,6), syre (0,13).

Yttemperatur: Varierar från minus 128 grader under polarnatten till plus 27 grader vid ekvatorn. (TT)



 
 
byggblasket.se

byggblasket.se

7 september 2009 12:53

Hej! Jag har svarat på omröstningen om intelligent liv i rymden. Egentligen saknade jag ett svarsalternativ som inte UTGÅR ifrån att vi själva skulle vara speciellt intelligenta... Ja, jag är inte främmad för att det skulle finna mer intellgent liv i universum, men jag ifrågasätter om vårt (människornas) BETEENDE verkligen tyder på någon speciell intelligens - som skulle stå över något annat väsens intelligens.
Så vad är det som säger att vi människor på jorden skulle vara intelligenta ur ett universellt perspketiv - dvs annat än enligt vår egen måttstock (och den ifrågasätter jag OCKSÅ!) Hur intelligenta är vi själva egentligen? Och vem bestämmer kriterierna för intelligens? Den som vill ha makt kanske? Ja, jag vet inte...

http://byggblasket.se

 
Aggiator

Aggiator

7 september 2009 21:12

Hej! Ja det var en svår fråga det där som nog går att diskutera fram och tillbaka. Jag själv förutsätter att vi människor är intelligenta enligt det perspektivet att vi kan skapa avancerade redskap och maskiner samt nyttja dessa i våra liv. Vi har också ett ganska avancerat tal- och kroppsspråk Men om man och andra sidan utgår ifrån hur vi förstör den miljön vi ska leva i, så kan jag inte kalla det speciellt intelligent, utan snarare då mycket dumt. Men som alltid är det pengarna och makten som sätts främst i vår värld.

Jag är inte heller precis som du främmande för att det skulle kunna finnas ett liv någonstans i universum som skulle kunna vara mer intelligent än vårt eget, men tror inte att vi kommer att möta detta liv inom vårt eget solsystem. Som människor är det vi själv som bestämmer måttstocken på intelligens och att anse att vi skulle ”stå över något annat väsens intelligens” är egentligen ganska dumt. Men eftersom vi har spritt oss lavinartat här på jorden och dessutom varit intelligenta nog att kontrollera och styra allt annat liv som det passar oss, så är det vi som har makten här och anser oss ha rätten att bestämma.

Om vi däremot ska ha den rätten vi har tagit oss att bestämma får bli en annan diskussion. Min egen personliga åsikt är att vi borde vara väldigt ödmjuka för livet, både när det gäller vårt eget liv, andra varelsers liv, djurens liv och växterna och moder jord.

http://aggiator.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Aggiator - 22 augusti 2016 21:51


Enligt msn´s sajt livstil så är höstens stora trend bland hårfärger Grå Ombré. Håret ska vara grått. Har man inte naturligt grått hår är det dax att färga det nu.                   Bilden är lånad från msn´s sajt    Jag tror att jag avstå...

Av Aggiator - 21 augusti 2016 21:33

  Ja, det är vad jag läser på DN.idag. Förklaringen är Klimathotet som förväntas försämra tillgången på bra kaffebönor. T.ex kan bladrost, ett slags svamp som angriper kaffeplantorna öka när väderförhållanden ändras.   Minette Rosén, kaffei...

Av Aggiator - 20 augusti 2016 21:37

Efter att ha varit borta härifrån under en längre tid nu så har jag upptäckt att jag (dvs. bloggen) är kvar. Så då fick jag idé att kanske det är dax att vara här lite igen. En del har ändrats här men inte mycket. Pingandet och bloggosfären (heter ...

Av Aggiator - 18 augusti 2016 21:59

Enligt Göteborgsposten så planerar J.K.Rowling återbesöka Harry Potters magiska värld i tre nya noveller.   De nya böckerna är tänkta som ett supplement till Harry Potter-böckerna och är i det kortare formatet. De kommer att glädja läsare och ta ...

Av Aggiator - 17 augusti 2016 20:18

Förre gymnasie- och kunskapsminister Aida Hadžialić (S) avgick i lördags efter att ha åkt fast för rattfylleri med 0,2 promille i blodet, på väg hem från en fest. Hon har nu lämnat in en ansökan om avgångsvederlag, som väntas ge drygt 1,5 miljon...

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards