Alla inlägg under februari 2009

Av Aggiator - 11 februari 2009 22:47


Halva veckan har gått nu och den har varit fylld med aktivitet, förutom jobbet då. Det har alltså varit en jobbig vecka fram till nu, tiden har gått jättesnabbt. Igår, tisdag, var jag på Yogalates eller Yogilates, vad man nu föredrar att kalla det. Skönt var det i alla fall, speciellt efteråt. *ler*


Igår kom också snön. Idag lite till av den varan. Så nu är det vitt och fint ute tills den smälter bort. Vilket den nog gör snart, vi brukar inte ha så mycket snö nuförtiden. Kan det kanske ha något med växthuseffekten att göra?


Jag tittade på Det okända på TV4 Plus i kväll.


Och så har jag sysslat med HLR ett par dagar. HLR står för hjärt- och Lungräddning. Och nej, jag har inte sprungit runt och räddat livet på folk, utan utbildat människor på min arbetsplats, i hur man räddar människor genom att använda HLR. Det är något som kan vara bra att kunna ifall man skulle dyka på någon person som får ett hjärtstopp. Egentligen är det något som alla skulle kunna, speciellt om tänker på att många hjärtstopp händer hemma och att det då är familjen eller de närmaste vännerna som är eller blir involverade. Med hjälp av HLR kan man öka en persons chanser att överleva fram till dess att ambulansen kommer.



Av Aggiator - 9 februari 2009 22:02


Sydsvenskan har lagt ut en betaversion av kommande söndags artikelsatsning om upphovsrätt för nedladdning som PDF-fil via Pirate Bay. Ett nytt sätt att arbeta för kulturredaktionen som mötts av positiva reaktioner från läsarna.


Idéen kom ursprungligen från kulturchefen Rakel Chukri och reaktionerna har inte låtit vänta på sig.
– Vi har redan fått in otroligt många intressanta, smarta och viktiga kommentarer på innehållet, säger Andreas Ekström, en av redaktörerna bakom satsningen. 
– Och vi kommer att göra en hel del ändringar tills att den slutgiltiga versionen släpps på söndag. Läs mer här:


Ja vad ska man säga om detta då. Helt klart är det inte lagligt att ladda ner upphovsskyddat material. Förutom detta som faktiskt inte är upphovsskyddat utan helt lagligt att ladda ner. Jag tycker att upphovsrätt och den stundande rättegången mot The Pirat Bay är intressant att följa. Denna företeelse som har kommit med hjälp av internet är för den skull inte någon egentlig ny företeelse. Det är bara internet och formatet på musiken som är nytt.


Jag tillhör den som i min ungdom själv satt klistrad framför radion när det var Tio i Topp och Kvällstoppen för att spela in musiken på bandspelaren. LP skivor, vinyl, som fanns på den tiden hade man inte råd att köpa obegränsat av utan det blev att banda och banda och banda, oftast med lite inledande prat och avslutande prat också. Eller så tonades låten ner för att man inte skulle kunna banda hela låten. Redan då pratades det om skatt på kassetband och vi betalade skatt på våra inköpta kassetband till skivbolagen.


Jag tycker att det är konstigt att vi sådär 30 år bakefter står och stampar på samma sätt. Samma prat av skivindustrin som inte har lärt sig ett dugg om att marknadsföra sig själv och anpassa sig till marknaden och marknadens behov med priser som passar marknadens plånbok. Utan istället bara gnälla och höja priserna mer och mer till varan blir mer och mer ouppnålig för våra masskonsumerande ungdommar, som snabbt lär sig utnyttja internet i stället för att skaffa det som de vill ha, med eller utan skivbolagens hjälp.


Fakta fildelning

Sju sajter där du kan följa Pirat Bay Rättegången

Kriget mot kunderna


Av Aggiator - 8 februari 2009 17:26


Från USA kommer chokladen Mo´s Bacon Bar med smak av rökt bacon. Nyligen introducerades chokladen i England där den såldes slut på 48 timmar. Ewan Venters som är chef för butiken där chokladen såldes säger att kombinationen låter äcklig, men faktum är att den fungerar. Men alla håller inte med honom.

- Det var det äckligaste som någonsin passerat mina läppar. Hela smakupplevelsen kan jämföras med att äta choklad som blivit doppad i ett askfat, säger Claudia Conell som kallar sig chokladberoende.


Låter som en skum smak, baconchoklad. Det skulle jag kunna tänka mig smaka, inte för att jag tycker att det låter gott, utan snarare för att det låter så sjukt. Men vem vet, det är kanske betydligt godare än vad det låter. Fast nej, jag tror nog att jag föredrar choklad med cillipeppar. Det är underligt det med, men mycket gott, mums.


Av Aggiator - 6 februari 2009 20:52


Var ju på Yoga också igår. Men kom mig inte för att skriva det här, så för ordningsskull är det nog bäst att tala om det. Tittade på Skuldfällan när jag kom hem plus slutet på Plus, så det kom bort, tills idag. Detta börjar bli kryptiskt och lite invecklat så jag slutar nu med ett .....

Namasté till mig!




Av Aggiator - 6 februari 2009 16:58


Från Aftonbladets Vebb-TV.


Äckligt!

Snuskigt!

Hur kan människan bara förstöra sin miljö så?

Av Aggiator - 4 februari 2009 23:11


Såg det "Det Okända" på TV4 ikväll.

Detta var vad programmet handlade om:


Paret Hanna och Daniel använder bara undervåningen i sitt nya stora hus.

Något otäckt som de inte kan kontroller finns på övervåningen.


Medium denna gång var Vendela Cederholm.




Av Aggiator - 4 februari 2009 22:50


Då är ventilationsaggregatet äntligen utbytt. Ventilationsaggregatet, det fungerar nu äntligen som det ska. Det har tagit sin lilla tid att få det gjort. Men kanske har min påstöttning ändå lyckats förkorta tiden något. Så då får vi se om elräkningen sjunker nu efter detta.


Av Aggiator - 4 februari 2009 17:39


Idag har jag tvättat sängkläder och under tiden passat på att sortera lite grann i linneskåpet. Det blir alltid lite stökigt där efter en tid. Inte för att jag vill påstå att jag är någon pedant. Men lite ordning är ändå bra att ha, sa att man inte behöver dra fram halva skåpet för att hitta det man ska ha.

 

Sedan har jag varit iväg med papper och tidningar till återvinningsstationen samt varit och handlat lite smått och gott på Willys. Passade på att köpa årets första fastlagsbulle, eller semla som det också heter, i förbutiken.  Den var inte precis billig 20 kronor. Så 2 bullar, en vars, till maken och mig blev 40 kronor. Men något ska man väl ändå kosta på sig någon gång. Gott var det, till eftermiddagsfikat *mums*. Men någon vana får det inte bli, då blir man kanske för tjock och fattig *skrattar*.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Gästboken

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards