Direktlänk till inlägg 3 mars 2009

Är det därför man laddar ner piratmaterial ?

Av Aggiator - 3 mars 2009 22:47


Min man hade för några dagar sedan hade lyckats missa TV-programmet "Vad blir det för mat?"  med Per Morberg. Han hade bara precis lyckats hinna se slutet. Han frågade då mig om det inte gick att se programmet via internet. Vi vet ju om att en del program kan man se lagligt på internet efter de har gått på TV:n Och eftersom vi hade missat att programmet gick just då hade vi även missat att spela in programmet.


I alla fall så kollade jag om det gick. Men nej, det gick inte. Programmet gick på TV 4, men sändes inte ut via deras "Replay-tjänst" utan bara via betaltjänsten "Anytime". Visserligen kostar "Anytime" bara 49 kronor per månad. Men varför ska jag betala för att se ett program via internat som jag redan har betalat för i mitt kanalutbud. TV 4 ingår visserligen i mitt kabeltv-utbud men ändå. Jag betalar för kabelTV:n + TV-licensen.


Är då inte detta att ta betalt för samma program 2 gånger? Det hade varit bättre att jag via mitt kabelTV-utbud hade fått en kod som gällde programmen via nätet också. Så att jag hade kunnat mata in koden och på så sett kunnat sett TV 4:s program via nätet när jag hade tid. Jag vill inte betala två gånger.


Man ska också komma ihåg att hade jag/vi kommit ihåg att spela in programmet hade det varit lagligt, men om jag hade hittat programmet på nätet och laddat ner det, hade detta varit ett upphovsskyddsbrott. Vill jag/vi se på programmet "Vad blir det för mat?" via nätet är det bara att betala vad det kostar. Är det därför som folk laddar mer TV-program från "Vissa Sajter"?



Dommen för The Pirat Bay förväntas Domen väntas falla den 17 april.

Undrar hur det ska gå för dem?



 
 
Dennis Nilsson

Dennis Nilsson

8 mars 2009 19:46

Rättegången mot TPB handlar egentligen om rätten till att söka kunskap och vidga sina vyer. På samma sätt när Gutenberg etablerade boktryckarkonsten.

Då blev en massa skrivare arbetslösa, o andra sidan skapades det en mängd nya arbeten inom boktryckarkonsten, och framförallt blev det möjligt att distribuera information och kunskap till oss gräsrötter.
Detta lade grunden till utvecklingen av demokratin och avvecklingen av feodalsamhället.

Så, vill man vidga sina vyer bortom matprogram på TV4, och samtidigt förena nytta med nöje, så kan man alltid kolla in MVGroup, som inriktar sig på dokumentärer från hela världen.

http://www.mvgroup.org

http://dennisstartrek.blip.tv

 
Aggiator

Aggiator

9 mars 2009 21:26

Hej Dennis, tack för din kommentar.



Jag trodde då att rättegången mot TPB handlade om att upphovsinnehavaren/ upphovsinnehavarna (lobbyn) och artisterna vill ha betalt för sina verk till varje pris. Och att nu ska det utredas om TPB utför en olaglig handling i att länka till "piratmaterial". TPB får stå till svars, men är inte den enda sajten som länkar till dito material.




Vad det gäller MVGroup "An Education in P2P" så hade det varit intressant med mera info om vad detta är. Inte om P2P för det vet jag vad det är, men jag tycker inte att man ska behöva regga sig för att läsa Rules eller Faq. Det vill jag kunna läsa först och det gör att jag tappar intresset.

http://aggiator.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Aggiator - 22 augusti 2016 21:51


Enligt msn´s sajt livstil så är höstens stora trend bland hårfärger Grå Ombré. Håret ska vara grått. Har man inte naturligt grått hår är det dax att färga det nu.                   Bilden är lånad från msn´s sajt    Jag tror att jag avstå...

Av Aggiator - 21 augusti 2016 21:33

  Ja, det är vad jag läser på DN.idag. Förklaringen är Klimathotet som förväntas försämra tillgången på bra kaffebönor. T.ex kan bladrost, ett slags svamp som angriper kaffeplantorna öka när väderförhållanden ändras.   Minette Rosén, kaffei...

Av Aggiator - 20 augusti 2016 21:37

Efter att ha varit borta härifrån under en längre tid nu så har jag upptäckt att jag (dvs. bloggen) är kvar. Så då fick jag idé att kanske det är dax att vara här lite igen. En del har ändrats här men inte mycket. Pingandet och bloggosfären (heter ...

Av Aggiator - 18 augusti 2016 21:59

Enligt Göteborgsposten så planerar J.K.Rowling återbesöka Harry Potters magiska värld i tre nya noveller.   De nya böckerna är tänkta som ett supplement till Harry Potter-böckerna och är i det kortare formatet. De kommer att glädja läsare och ta ...

Av Aggiator - 17 augusti 2016 20:18

Förre gymnasie- och kunskapsminister Aida Hadžialić (S) avgick i lördags efter att ha åkt fast för rattfylleri med 0,2 promille i blodet, på väg hem från en fest. Hon har nu lämnat in en ansökan om avgångsvederlag, som väntas ge drygt 1,5 miljon...

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17 18
19
20
21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards