Alla inlägg den 13 maj 2009

Av Aggiator - 13 maj 2009 17:05


Trots att tingsrättens dom mot de fyra Pirate Bay-dömda är överklagad har Kronofogden redan satt igång sitt arbete. Skadeståndet på 30 miljoner kronor ska säkras och första steget var att skicka ut inbetalningskort på 12,1 miljoner kronor till de dömda piraterna.

- Vi börjar söka efter tillgångar på onsdag om det inte kommit in pengar innan dess. Pengar på konto är en tillgång och hittar vi det kommer vi att utmäta det, säger Fredrik Karlsson, teamledare på Kronofogde-myndigheten.


Nu är jag inte juristutbildad, utan bara en vanlig kvinna. Men vad jag förstår så har inte domen mot TPB-killarna vunnit lagakraft ännu, eftersom den är överklagad, plus att domaren var jävig etc. Kan en dom som inte som inte vunnit lagakraft verkligen verkställas?


Innebär det också att man ska kunna avtjäna ett fängelsstraff också innan domen vunit lagakraft för fängelsestraffet? Det är något riktigt sjukt med dagens rättssystem. Man kan kalla det för ruttet om man vill. Om nu TPB_killarna tvingas få sina konton frysta innan domen vunit lagakraft, så hoppas jag på att de kan få ett rekordstort skadestånd från upphovsrättsmännen om det visat sig att de inte är skyldiga.


Jag håller i alla fall på att tappa förtroendet för hela vårt rättssystem.



Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards