Alla inlägg den 2 augusti 2009

Av Aggiator - 2 augusti 2009 23:21


"Det är vad vi tror att vi redan vet

som hindrar oss från att lära oss nytt."


Claude Bernad




Av Aggiator - 2 augusti 2009 22:54


Den här killen kan rabbla en bok utantill.


Här ligger jag helt i lä. Detta är något som man skulle kunnat när man gick i skolan. Tänk vilka betyg man hade kunnat få. Full poäng på alla prov hade det blivit.


Jag vet att det finns olika typer av studieteknik och det står också en guide till ett bättre minne på sajten för den som vill lära sig detta själv. Mattias, som han heter, har bara tränat sitt minne i drygt ett halvår. Han har startat en minnesskola på nätet och just nu ligger han i hårdträning inför SM i minne i Göteborg i september.


Nyckeln ligger i att lära sig hur minnet fungerar menar han. Själv fungerar jag så att jag minns utantill det som jag skriver upp på en lapp. men glömmer lättare det jag verkligen försöker komma ihåg. Kan det kanske förklaras med att jag inte litar på att jag kommer ihåg och blir osäker om jag inte har min fusklapp. Med fusklappens hjälp kommer jag ihåg utan att titta på fusklappen. Skumt egentligen!  Jag utgår i alla fall från att minnesträning är något som alla kan göra, med en hel del tålamod, tålamod och tålamod. 


Av Aggiator - 2 augusti 2009 20:06


Konsumentverket har granskat hemelektronikbutikernas produkt-försäkringar. De kedjor som granskats är Siba, Onoff, Expert och Elgiganten. Det är de försäkringar som säljs över disk i samband med att vi köper en tv, dator eller någon annan elpryl till hemmet som granskats. Kedjorna säljer försäkringar, vanligen på provision, åt Solid Försäkringsaktiebolag och Moderna Försäkringar. Granskningen har gjorts tillsammans med Finansinspektionen. Konsumentverket har hittat en rad fel som man menar strider mot försäkringsavtalslagen och marknadsföringslagen. Vilket innebär att prylförsäkringar kan vara olagliga.


Dessa punkterna får du knappast reda på när du köper din produktförsäkring.


  •  du har 30 dagars öppet köp på försäkringen, enligt en överenskommelse inom elektronikbranschen.
  •  När försäkringen säljs ska både för- och nackdelar lyftas fram men så sker inte alltid.
  • Försäkringen ska skydda när ”oturen” är framme. Men vad är otur och vad är oaktsamhet.
  • Enligt lagen får en försäkring inte gälla för längre tid än ett år om det inte finns särskilda skäl. Men försäkringsbolagen säljer på längre försäkringstid. Konsumenten har rätt att säga upp försäkringen efter ett år men det är något som inte alla bolag berättar.

  • Det är också oklart om vilket värde som gäller. En produktförsäkring ska täcka inköpsvärdet utan åldersavdrag. Men i stället står det att vid skada ska produkten ersättas med en med ”motvarande” prestanda. Det kan innebära att ersättningsprodukten i praktiken är sämre än den ursprungsvaran var när den köptes.

  • Det är också oklart om vilket värde som gäller. En produktförsäkring ska täcka inköpsvärdet utan åldersavdrag. Men i stället står det att vid skada ska produkten ersättas med en med ”motvarande” prestanda. Det kan innebära att ersättningsprodukten i praktiken är sämre än den ursprungsvaran var när den köptes.

  • Om det blir en totalskada upphör försäkringen. Om det händer ska försäkringstagaren få tillbaka en del av det försäkringen kostade, en återbetalning av premien. Men Konsumentverket pekar på att bolagen inte alltid gör det.

  • Enligt lagen ska en skada kunna anmälas även om det gått mer än ett år sedan skadan. Men ett av försäkringsbolagen i undersökningen har villkor som kräver att skadan ska anmälas inom ett år.

Läs mer här ... här ... här.


Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards