Alla inlägg den 16 augusti 2009

Av Aggiator - 16 augusti 2009 19:18


Försäljningen av bärbara datorer har under de senaste åren ökat medan de stationära har gått ner. De bärbara datorer som finns på marknaden i dag har tillräckligt bra prestanda för att utklassa stationära datorer. Står det att läsa här.


Vad jag förstår så menar ett flertal datortillverkare att framtidens dator blir bärbar och att den stationära datorn kommer att försvinna. Jag hoppas verkligen inte det, för jag vill även i framtiden kunna välja att köpa mig en stationär dator om jag vill. Inte så att det egentligen är något fel på bärbara, men får jag bara välja en dator så föredrar jag den stationära.


Av Aggiator - 16 augusti 2009 15:47


Snart bär det av igen för Christer Fuglesang. Han ska göra sin andra rymdfärd. Den 24 augusti bär det av men först blir det att sitta  i karantän. Närmare bestämt på måndag kliver Christer Fuglesang in i karantän i Houston. Fast det som han själv tycker är besvärligast med hela resan är:

-tveklöst att gå på toaletten, som jag hade stora problem med förra gången, säger han med ett skratt.


Jag som satt och följde Christer Fuglesangs första resa, klistrad framför TV:n och på nätet (Nasa-TV), hoppas att Sveriges Television även sänder ut även denna resan på TV.


Av Aggiator - 16 augusti 2009 15:08


Kolla in här ... visas åtta skor som ska vara snälla mot foten ... och samtidigt högklackade och läckra ... vill du även läsa texen ... kollar du här.


------------


Själv har jag svårt för högklackat.

Jag tycker att det bara är superläckert

Men så är det det här med att jag måste gå i dem oxå

Vilket nte alltid är det lättaste.

Plus att mina fötter tenderar att svullna efter en tid.

Och då gör det ont, ont, ont.


Kanske är inte dessa åtta skorna så dumma att gå i ... Men jag undrar ändå ... går det verkligen att kombinera högklackat och läckert ...

med snällt och bekvämt?


Vad tycker du som läser detta?

Vilken är din erfarenhet av högklackade skor?


Av Aggiator - 16 augusti 2009 14:39


Jag hittade denna texten om Mindfullness

samt 3 övningar att prova på för den nyfikne

här på AF


  _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _


 

Mitt inlägg om tiden finns att läsa här


Av Aggiator - 16 augusti 2009 13:30


Vad är tid? Finns tiden?

Tiden är i sig är en rörelse, planeternas rörelse i universum i förhållande till varandra kanske man skulle kunna tänka sig. Men det som vi människor kallar tid är något som vi har hittat på. Tid att jobba, tid att sova, fritid, semester och helger. Allt styr vi med vår tidsindelning i timmar och minuter. Tiden går långsamt eller fortare. Kanske står tiden still. Ändå är tiden konstant i sin rörelse. Till exempel är alltid en minut lika lång. Det är bara vår upplevelse av denna minut som växlar från en tid till en annan.

 

Själv längtar jag alltid nästan ihjäl mig efter någon händelse längre fram i tiden. Fast jag skulle vilja leva i nuet. Ibland inbillar jag mig till och med at jag kan leva i nuet. ”Carpe Diem” fånga dagen är något som vi alla skulle behöva lära oss. Tänker man sedan sig in i en demenssjuk persons värld, inser man ännu med vidden av att fånga dagen, nuet, just denna stunden. För i nästa stund kan allt upplevt vara glömt och borta.

 

Annat var det när man var barn. Då kunde tiden vara oändlig. Tänk på advent. Just denna tiden i december som inte alls räcker till ens hälften av allt som man skulle vilja hinna med. Men när man var barn och skulle vänta in tiden till julafton för att få de efterlängtande julklapparna, var tiden evig. Tiden har också den egenskapen att den tycks gå snabbare och snabbare ju äldre man blir. Åren flyger iväg. Ja ett år är ingenting. ”Deja Vue” känslan infinner sig snabbt när till exempel julgranen ska kläs. Detta gjorde jag ju alldeles precis. Har det verkligen gått ett helt år!

 

Men jag förstår jag varför tiden bara tycks gå fortare och fortare. Klockan tickar, och visarna flyttar sig trots allt lika fort hela tiden. Ändå upplever jag inte detta. Utan min känsla över denna hastighet växlar efter vad jag gör och efter vilken fas jag befinner mig i livet. Lite skumt faktiskt. Tänker jag sedan på alla stunder som varit tråkiga så har ofta tiden känts som om den stod stilla.


Fast i verkligheten står tiden aldrig stilla. Allt är i ständig rörelse. Finns inte rörelsen där så är döden ett faktum. Vad är då rörelse? Något evigt som en dag ska upphöra och dö, kanske. Allt som rör sig har en begränsad tid till sin rörelse. Åttio år eller åttio miljarder spelar mindre roll, för en dag upphör tiden, vi, och vår planet. För inte ens tiden verkar bestå i evigt tid.



Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Gästboken

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards