Alla inlägg under september 2009

Av Aggiator - 23 september 2009 21:10

Lisa Magnusson skriver här i AF, om den franska lagen mot fildelning. 

Hadopi betyder på svenska,"Högsta myndigheten för spridning av verk samt 

interneträttsligt skydd."Lagen betyder alltså att om en person som misstänks fildela upphovsrättsskyddat material får två varningar och därefter döms till böter eller fängelse. Speciellt för den här lagen är också att den ger möjlighet att stänga av människor från internet.

 

Den första Hadopilagen har omarbetats, så nu betyder det att misstänkta fildelare skall komma att dömas i domstol. Fast det innebär bara praktiken att fallen behandlas av en ensam domare och att de som står anklagade inte får en chans försvara sig. Urskiljningen är klumpig och bevisföringen svag. Skyldiga är alla de vars ip-nummer kan kopplas samman med fildelning av upphovsrättsskyddat material. Det spelar här ingen roll om det är din man, son, dotter eller en kompis till dina barn. Hela familjen blir skyldig och straffas eftersom datorn har samma IP-nummer, oavsett vem som surfar på den. Men det sjukaste är ändå att man kan bli dömd för medhjälp till olaga fildelning om någon stjäl ditt IP-nummer. Det blir alltså kriminellt att bli bestulen på sitt IP-nummer!!! Visserligen går det att gå runt problemet. Visa bara ditt goda uppsåt genom att "installera ett statligt spionprogram som kan hålla koll på datorn!".


Vad är detta om inte sjukt!!! Rättsovidrigt!!! Och öppnar upp för möjligheten med jävig dommare, för vem ska kolla om det är en jävsituation när en ensam domare, som kanske är jävig bestämmer straffet ensam. 

Att bli avstängd från internet innebär att du får sluta omgås med dina vänner, inte kan betala dina räkningar den vägen. Inte söka arbete aktivt. Inte skicka mail eller läsa din tidningsprenumeration etc. etc. Var är proportionerna? Till ett brott jag kanske inte ens begått!

 

Lisa Magnusson skriver, "Jag tror att lagar som Hadopi beror på två saker. Ett: Att politikerna inte förstår sig på teknik och därför inte inser vilka rättosäkra monster de är med och skapar. Och två: Att de inte förstår hur stor del av människors liv som internet faktiskt är." Hennes blogg finns här.


Antingen så förstår politikerna inte vidden av de beslut de fattar, eller så är de mer eller mindre köpta av en stark lobbyorganisation. Att det det ska vara kriminellt att bli bestulen på IP-nummret, är då något som jag inte alls förstår. Om någon stjäl min IP = Skyldig! jämför med om någon stjäl min bil och använder den till att begå brott med är jag då medskyldig till brott? Om någon stjäl mitt kreditkort och använder det till kortbedrägeri är jag då medskyldig till brottet? Fast låter jag övervaka varje steg jag tar så går jag fri, trots att jag har blivit bestulen, inte medskyldig här. Är det ingen myndighet som hör hur sjukt detta låter. 

Av Aggiator - 22 september 2009 23:00


Det franska parlamentet gav idag den omarbetade Hadopi-lagen om fildelning sitt godkännande, vilket innebär att överträdelser på nätet kan komma att bestraffas med böter eller fängelse. Christian Engström (PP) efterlyser nu särskilda direktiv i syfte att skydda internet.


Frankrike får därmed bland de strängaste lagstiftningarna i världen mot illegal nedladdning av filmer, musik och datorspel. Lagen, som i Frankrike går under Hadopi 2, antogs med 258 röster för och 131 emot. I sin nuvarande form säger lagen att berörd myndighet kan utfärda två skarpa varningar till nätpirater, därefter hänskjuts frågan om att stänga av fildelaren till domstol. Men Hadopimyndigheten också kan kräva att misstänkta installerar ett särskilt filter på sina datorer.


Christian Engström, svensk EU-parlamentariker för Piratpartiet, konstaterar att beslutet var väntat – men tråkigt.

- Det handlar om att man stänger ute folk från internet. Internet är det absolut viktigaste medium vi har för information i dagens samhälle. Det har aldrig tidigare förekommit att man som straff stängt av någon från telefon, tidningar, banken, att skicka brev.- Det ska man heller inte få göra, säger han.


Då har "1994" kommit. Upphovsrättsorganisationer är starkare, än privatpersoner. Hotet lyder ladda inte ner, pirat, för då stryper vi dig från samhället och tar ifrån dig dina mänskliga rättigheter. Möjligen måste du underkasta dig, med "filter" så vi kan övervaka dig. Jag gillar inte hot, övervakning och tycker att lagen ska vara i propotion till brottet. Straffet utdömt av domstol efter bevis och rättvis rättegång.

Av Aggiator - 22 september 2009 21:16


Foppatoffeln, Crocs har haft sin uppgång. Nu är toffeln på fall enligt artikeln här. Fast toffel-vd:n John Duerden försöker skaka nytt liv i varumärket. Men många tycker att de är så "2007".


Javisst är de fula. Jättefula och klumpiga. Men jag hoppas ändå att Foppatoffeln får finnas kvar, för de är bara såå sköna att ha på arbetet. Faktiskt är det de enda skor som jag använder när jag jobbar nuförtiden.


Av Aggiator - 22 september 2009 20:07


När den kanadensiske designern Mark Fasts kläder vårkollektion visades under pågående London Fashion Week, var det både smala och kurviga modeller på catwalken. Och Fasts show där tre modellerna i storlek 40 och 42 fanns med var uppskattat av många. Men inte av alla. Två personer i hans eget team, en stylist och en ”casting director”, valde att hoppa av i protest. "Vi vill inte prata om det fula, bara om det vackra", lär de ha uttryckt sig. Läs hela artikeln här.


Brrr ... vem är ful och vem är vacker. Är verkligen ett utmärglat benrannel i size zero storlek vacker? Är en mullig kvinna med normalvikt ful? Vem är sexigast? Vilken av dem väljer killarna, männen? Ja, jag har då ännu inte hittat någon normal kille eller man som tycker benrannel är snygga och sexiga. Det är skrämmande när modefolk uttalar sig så som ovan. Ännu mer skrämmande är det att så många flickor och tonåringar går på detta och tänker hjälp jag duger inte för jag är för fet. Måste banta ... självsvälta mig till döds. Jag tror nog att modevärlden klarar sig alldeles utmärkt utan denna stylist och ”casting director”. Håller ni med?


Av Aggiator - 21 september 2009 22:48


Cookalong” i TV4 har jag inte tittat på. Är just nu lite trött på alla Matprogram i TV.Men jag läste Carolina Gynning, 31, varit kvällens gäst. Och där avslöjat för Tina Nordström att – Det här är första gången jag lagar mat, sa Gynning. 

Man kan undra vad hon lever på, restaurang mat eller kanske färdig mat, bara och värma. Fast senare kom det fram att hon har lagat scrambled eggs – och en bulle med smör. Och så visade det sig att Carolina Gynning trots allt hade misstänkt bra knivvana. 

Av Aggiator - 21 september 2009 22:07


En nämndeman i den kommande hovrättsförandlingen mot The Pirate Bay är ivolverad i Spotify. Nämndemannen och flera av målsägandena i rättegången har ett gemensamt ekonomiskt intresse, enligt ett yttrande som lämnats till Svea hovrätt idag. Det är Ifpi och en rad skivbolag lämnat in yttrandet till Svea hovrätt. Enligt advokaten Peter Danowsky kommer hovrätten nu att göra en jävsprövning. Han säger, "Jag tycker att det är jäv, det är olämpligt. Det ska inte finnas några omständigheter som gör att man ska kunna ifrågasätta om det rör sig om jäv. Den här killen har, liksom en mängd skivbolag, optioner i Spotify som har ett ekonomiskt intresse i det här. Nämndemannens inflytande i Spotify och hans förmåga att stå emot eventuella påtryckningar från sin arbetsgivare är enligt Hans Eklund, universitetsadjunkt i processrätt vid Uppsala Universitet, två faktorerna som avgör om nämndemannen ska betraktas som jävig. Läs även i DN, samt Computersweden.


Håller med i detta uttalande!!!

Låt oss inte behöva misstro rättsystemet en gåmg till.

Låt oss inte behöva blogga om jäv-misstankar och koruption. 

Av Aggiator - 21 september 2009 21:25


Efterfrågan på färdigmat har minskat kraftigt, liksom försäljningen. Så nu har tillverkarna tvingas reducera tillsatserna för att locka tillbaka konsumenterna, även om omställningsprocessen kostar. De stora producenterna tävlar nu om vem som kan erbjuda de renaste produkterna. Läs här i SvD.


Jag är personligen inte riktigt förtjust i färdigmat. Det är bra att tillverkarna minskar sina tillsatser. Jag har till exempel aldrig riktigt förstått varför maten inte kan smaka som maten borde göra utan smaktillsatser. Okej, det är väl en kostnadsfråga, det här med smak. Smakar det så kostar det, om inte smaken tilläggs som tillsats. För fokus har tidigare satts på så billiga produkter som möjligt. Tillsatser blev då delvis ett sätt att kompensera för bristande kvalitet. Enligt Magnus på Dafgård så höjs också priserna med några kronor för färdigrätter efter en förhandling med kunderna. Nu har jag en liten konsument önskan till. Enligt en test som TV-programmet Plus gjorde för kanske cirka ett år sedan, så var maten rent för fet. Kan man se en bättring här också kanske? Låt nästa utmaning bli ... en god och nyttig färdigmat, som inte kostar skjortan för konsumenten, bara möjligen lite, lite dyrare. Eftersom prisvärdheten också är viktig i sammanhanget.


Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Gästboken

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards