Direktlänk till inlägg 15 oktober 2009

Acta kan reglera internet.

Av Aggiator - 15 oktober 2009 22:37


På dagordningen när förhandlingarna kring handelsavtalet Acta fortsätter står vilket ansvar ska internetoperatörer i framtiden ha för stoppa olaglig fildelning? Nästa vecka träffas EU:s medlemsländer för att diskutera frågan och i början av november sker en ny förhandlingsomgång i Sydkorea.Det har sagts att Acta är tänkt att innehålla någon slags regler som handlar om skyddet för immateriella rättigheter i den digitala miljön, exempelvis internet. Förhandlingen är tydligen hemlig för förhandlingarna sker bakom stängda dörrar och trots att parterna släppt dokument om vad man förhandlar om finns få uppgifter om resultaten.


Fakta om Acta:

  • Acta står för Anti-Counterfeit Trade Agreement och är ett handelsavtal som ska stärka kampen mot piratkopiering och varumärkesförfalskning.
  • Enligt den översikt som släppts tar avtalet upp en rad frågor. Det handlar om allt från hur myndigheterna ska agera vid varumärkesintrång och förfalskning till vilka befogenheter tullen ska ha.
  • En av de mest omdiskuterade frågorna är om tullen ska få möjlighet att söka igenom privatpersoners mp3-spelare, bärbara datorer och mobiltelefoner i jakten på piratkopierade filmer och musik. Här är länderna oeniga – och bland annat EU säger nej till att ge tullen den möjligheten.
  • Sveriges inställning är att Acta inte ska gå längre än dagens regler, uppger justitiedepartementet
  • Nästa möte om Acta hålls i Sydkoreas huvudstad Seoul den 4 till 6 november

 

Jag varken kan eller vill förstå varför tullen skulle få söka igenom min mp3-spelare, dator eller mobiltelefon. De tillhör mitt privatliv. Sedan kan väl inte min internetoperatör lastas för om jag bryter mot lagen. ISP tillhandahåller nätet, men det är jag som använder det. Ska vi ha nätövervakning! Hemska tanke! Jag har faktiskt inget att skämmas för men o andra sidan så vill jag ha mitt privatliv ifred. Det är oxå väldigt motbjudande med hemliga förhandlingar. Försöker EU:s arbetsgrupp för immateriella rättigheter i Bryssel dölja något för sina invånare, kanske, bakom sina stängda dörrar?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Aggiator - 22 augusti 2016 21:51


Enligt msn´s sajt livstil så är höstens stora trend bland hårfärger Grå Ombré. Håret ska vara grått. Har man inte naturligt grått hår är det dax att färga det nu.                   Bilden är lånad från msn´s sajt    Jag tror att jag avstå...

Av Aggiator - 21 augusti 2016 21:33

  Ja, det är vad jag läser på DN.idag. Förklaringen är Klimathotet som förväntas försämra tillgången på bra kaffebönor. T.ex kan bladrost, ett slags svamp som angriper kaffeplantorna öka när väderförhållanden ändras.   Minette Rosén, kaffei...

Av Aggiator - 20 augusti 2016 21:37

Efter att ha varit borta härifrån under en längre tid nu så har jag upptäckt att jag (dvs. bloggen) är kvar. Så då fick jag idé att kanske det är dax att vara här lite igen. En del har ändrats här men inte mycket. Pingandet och bloggosfären (heter ...

Av Aggiator - 18 augusti 2016 21:59

Enligt Göteborgsposten så planerar J.K.Rowling återbesöka Harry Potters magiska värld i tre nya noveller.   De nya böckerna är tänkta som ett supplement till Harry Potter-böckerna och är i det kortare formatet. De kommer att glädja läsare och ta ...

Av Aggiator - 17 augusti 2016 20:18

Förre gymnasie- och kunskapsminister Aida Hadžialić (S) avgick i lördags efter att ha åkt fast för rattfylleri med 0,2 promille i blodet, på väg hem från en fest. Hon har nu lämnat in en ansökan om avgångsvederlag, som väntas ge drygt 1,5 miljon...

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19 20 21 22
23
24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards