Direktlänk till inlägg 27 oktober 2009

Orkar vi jobba längre rent kroppsligt???

Av Aggiator - 27 oktober 2009 23:17


Mona Sahlin tänker ta strid för att svenskarna ska jobba längre. Om var och en stannar kvar tre år längre i arbetslivet kan vi klara sjukvården, äldreomsorgen och pensionssystemet säger hon.


Detta är i sig inget nytt, för att få full pension idag måste man redan jobba över 65-års gränsen. Men samtidigt är det så att jobben sliter på människorna. Arbetskador och krämpor kommer för eller senare i ens arbetsliv och orkar vi då verkligen med att jobba, jobba, jobba. För inte kan jag väl räkna med att arbetsgivare tar hänsyn till skador och ålder om han inte måste. Idag är det ingen som bryr sig om en annan människa utan allt ar bara pengar och kostnader. Eftersom du kommer med ett sådant förslag Mona, vill jag gärna veta hur du ska klara av att få arbetsgivarna att ändra sin människosyn till en humanare som gör att vi faktiskt skulle klara av att jobba dessa åren längre.

 

Men det finns en annan aspekt oxå. Jag vet faktiskt inte om jag vill arbeta hela livet. Det är skönt att hinna få vara pensionär en liten tid innan det är dax att dö. Och hur går det för våra ungdomar om vi aldrig lämnar ifrån oss våra jobb någongång till dem. Ska de gå arbetslösa och bara vänta, mens vi blir, för att citera ett uttryck från 80-talet, "jätteproppen Orvar". Ingen har väl lyckas missa att vi inte har speciellt mycket jobb ätt välja på, i alla fall inte just nu. Är det inte naturligt att äldre går i pension och att de yngre kommer ut på arbetslivet någongång innan de blir gamla?


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Aggiator - 22 augusti 2016 21:51


Enligt msn´s sajt livstil så är höstens stora trend bland hårfärger Grå Ombré. Håret ska vara grått. Har man inte naturligt grått hår är det dax att färga det nu.                   Bilden är lånad från msn´s sajt    Jag tror att jag avstå...

Av Aggiator - 21 augusti 2016 21:33

  Ja, det är vad jag läser på DN.idag. Förklaringen är Klimathotet som förväntas försämra tillgången på bra kaffebönor. T.ex kan bladrost, ett slags svamp som angriper kaffeplantorna öka när väderförhållanden ändras.   Minette Rosén, kaffei...

Av Aggiator - 20 augusti 2016 21:37

Efter att ha varit borta härifrån under en längre tid nu så har jag upptäckt att jag (dvs. bloggen) är kvar. Så då fick jag idé att kanske det är dax att vara här lite igen. En del har ändrats här men inte mycket. Pingandet och bloggosfären (heter ...

Av Aggiator - 18 augusti 2016 21:59

Enligt Göteborgsposten så planerar J.K.Rowling återbesöka Harry Potters magiska värld i tre nya noveller.   De nya böckerna är tänkta som ett supplement till Harry Potter-böckerna och är i det kortare formatet. De kommer att glädja läsare och ta ...

Av Aggiator - 17 augusti 2016 20:18

Förre gymnasie- och kunskapsminister Aida Hadžialić (S) avgick i lördags efter att ha åkt fast för rattfylleri med 0,2 promille i blodet, på väg hem från en fest. Hon har nu lämnat in en ansökan om avgångsvederlag, som väntas ge drygt 1,5 miljon...

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19 20 21 22
23
24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards