Alla inlägg den 10 december 2009

Av Aggiator - 10 december 2009 23:07


Om allt går som det ska kan miljardären Richard Bransons rymdfarkoster lyfta med turister ombord redan 2012 – från Kiruna, läser jag här i DN. Virgin Galactics rymdfarkoster rymmer sex passagerare och två piloter. Farkosten sitter fast i en moderfarkost som består av ett flygplan. Flygplanet flyger upp farkosten till ungefär 15 kilometers höjd, vilket kan jämföras med vanliga flygplan som flyger på runt 10 kilometers höjd.


Det vore något att göra på sin semester. Undrar bara om jag hade vågat?

Fast o andra sidan lär det nog bli ett olösligt dyrt nöje för en vanlig människa,

så frågan är om det bara är lönt att tänka tanken. Men det hade vart kul att känna hur tyngdlöshet känns och se moder jord från ovan. Enligt reportaget kanske detta kan ersätta vanliga flygplan om en cirka 5-10 år. Spontant tänker jag på hur detta kommer att inverka på miljön jämfört med våra vanliga flygplan av idag. Blir det bättre eller sämre? Nu när klimatkonferensen pågår för fullt så är väl detta en fråga i tiden. Fast om sådär 5-10 år räknar de tydligen med att ha löst den bränslefrågan till något miljövänligt och billigt enligt texten. Jag undrar om de klarar av det? Ekonomiska krafter styr som alltid. Forskning kostar men borde enligt mig betala sig på sikt, i alla fall för vårt klimat. Så om jag får råd och fungerar som det verkar vara tänkt, så kanske jag vågar mig på en färd i framtiden. Den som lever får se.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards