Direktlänk till inlägg 12 december 2009

Vinnare eller förlorare - det forskas på fildelning.

Av Aggiator - 12 december 2009 22:43


Enligt ett nytt forskningsprojekt tjänar artisterna bättre än någonsin trots fildelningen. Skivbolagen är däremot de som förlorar.

Två forskare på Kungliga tekniska högskolan i Stockholm (KTH) har nu kartlagt den svenska musikbranschens intäkter sedan 2000. Resultatet visar att intäkterna för livespelningar skjutit i höjden och i grova tal fördubblats, enligt forskarnas bedömningar. Forskarna delar musikbranschen i tre delar: skivbolagen, livemusikindustrin och upphovsrättsorganisationerna. Intäkterna för skivbolagen har alltså gått ner ordentligt men livemusiken har växt mer än skivbolagen tappat. Och upphovsrättsersättningarna har växt. Läs mer här i DN.


Bäst har det alltså gått för artister som har livespelningar och är ute på sin gigg. Artister som bara låser in sig i studion tjänar inte alls så mycket. Men eftersom de flesta på nätet redan vet detta så är det egentligen inget nytt, utan bara en bekräftelse på att det stämmer. Och jag tror inte att det finns så många som är förvånade. Men däremot så är skivbolagen rädda för att förlora mark och intäkter. De har samtidigt tappat hälften av sitt försäljningsvärde. Kanske behövs skivbolagen inte längre, kanske behöver de förändra sin roll för att leva kvar. Men att göra sig impopulär hus sina kunder är dålig marknadsföring, vilket jag har sagt förut. Jag tror att det i allmänhet har blivit en omfördelning mellan intäkterna av antalet skivor som säljs och antalet spelningar för artisten. Detta är bra för artisten som då gynnas för sitt arbete.

 
 
Ingen bild

Henke

19 december 2009 04:49

Google ligger verkligen risigt till när det gäller upphovsrättsbrott. Häromdagen klagade betalsiter på att google länkade direkt till deras skyddade material då google indexerar hela websidor inklusive dess länkar, så även de sub-länkar som normalt kräver lösenord.

Ja kunde inte för min vildaste fantasi föreställa niug vad detta handlade om till jag för bara några dagar sedan sökte efter lite porrfilmer som för mig vad väldigt attraktiva. Till min stora förvåning hittade jag alla filmerna, i fullt format och fulklt tillgängliga för nedladdning. När jag hade tankat halva site'en så började jag undra varför jag hade så bra access och så bra speed till material som otvivelaktigt borde vara betalmaterial, så tog jag mig en titt på länken, och det visade sig att jag var inne i medlemssektionen på en småkänd porrsite. Det visade sig att google hade mappat upp den sektionen varpå jag fick tillgång till, och naturligtvis replikerade, hela betalsektionen på den hemsidan.

Tack vare googles eminenta indexeringstjänst så kunde jag således utan problem stjäla allt material som en website ursprungligen tog betalt för.

Min korta fråga till mänskligheten i detta ärende är således: Hur fan kan google komma undan med detta, nu när domen mot The Pirate Bay faktiskt visade sig hålla ton?

Om jag anmäler mig själv, kan jag då dra google med mig ned? (i hate those fuckin bastards)

 
Aggiator

Aggiator

19 december 2009 21:05


Ja du Henke, hur google kan komma undan är du inte ensam om att undra. Jag antar att mycket ligger i storlek och pengar. Jag tror tyvärr inte att det hjälper att anmäla dig själv för att störta google.

http://aggiator.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Aggiator - 22 augusti 2016 21:51


Enligt msn´s sajt livstil så är höstens stora trend bland hårfärger Grå Ombré. Håret ska vara grått. Har man inte naturligt grått hår är det dax att färga det nu.                   Bilden är lånad från msn´s sajt    Jag tror att jag avstå...

Av Aggiator - 21 augusti 2016 21:33

  Ja, det är vad jag läser på DN.idag. Förklaringen är Klimathotet som förväntas försämra tillgången på bra kaffebönor. T.ex kan bladrost, ett slags svamp som angriper kaffeplantorna öka när väderförhållanden ändras.   Minette Rosén, kaffei...

Av Aggiator - 20 augusti 2016 21:37

Efter att ha varit borta härifrån under en längre tid nu så har jag upptäckt att jag (dvs. bloggen) är kvar. Så då fick jag idé att kanske det är dax att vara här lite igen. En del har ändrats här men inte mycket. Pingandet och bloggosfären (heter ...

Av Aggiator - 18 augusti 2016 21:59

Enligt Göteborgsposten så planerar J.K.Rowling återbesöka Harry Potters magiska värld i tre nya noveller.   De nya böckerna är tänkta som ett supplement till Harry Potter-böckerna och är i det kortare formatet. De kommer att glädja läsare och ta ...

Av Aggiator - 17 augusti 2016 20:18

Förre gymnasie- och kunskapsminister Aida Hadžialić (S) avgick i lördags efter att ha åkt fast för rattfylleri med 0,2 promille i blodet, på väg hem från en fest. Hon har nu lämnat in en ansökan om avgångsvederlag, som väntas ge drygt 1,5 miljon...

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards