Direktlänk till inlägg 27 februari 2010

I Timrå kommun får penionärer i äldreomsorgen svälta!

Av Aggiator - 27 februari 2010 22:56


Personalen skäms i Timrå kommun. Anledningen är att besparingar inom äldreomsorgen nu slår mot de äldres kaffestunder. Två koppar kaffe och maximalt tre deciliter mjölk per person och dag är ransonen som nu införs, skriver Sundsvalls Tidning. Enligt ett nytt kostdirektivet är tanken är att personalen ska göra veckobeställningar som även omfattar bland annat bröd och smör till frukost och mellanmål. Hela sortimentet som de äldre kan beställa från ska ses över. Läs här. ... Eller här.


Inom äldreomsorgen idag talar man mycket om att förkorta nattfasta. Se till så att penionärerna inte blir undernärda etc. Man undrar hur detta stämmer in på Timrå kommuns policy. De styrande där tycks i alla fall inte bry sig om människor utan bara ekonomi. Så om någon pensionär inte kan sova på natten så kan den pensionären inte ens få ett glas mjölk och en smörgås, om pensionären har druckit upp sin ransom tidigare på dagen. Hur sjukt är inte det???    

 ... Snålt Timrå kommun !!!!

Är det vård eller vanvård ni bedriver ???

 
 
Ingen bild

Marie

9 mars 2010 13:55

Hej!
Såg detta inlägg och jag vill verkligen förklara för dig att så inte är fallet. Media har inte förmedlat hela sanningen utan bara tagit med en del av beställningen det så kallade grundpaketet som är en nationell norm. Det som inte framkommit korrekt är mellanmålsbeställningen som varje boende gör utifrån varje boendes behov och önskemål. Så det är inte snålt att Timrå kommun, det är en skev bild som meida förmedlar. http://allehanda.se/opinion/ledaretas/1.1855454-for-javligt-om-det-vore-sant

 
Aggiator

Aggiator

9 mars 2010 22:05

Hej Marie,
Klart att man inte kan lita riktigt på allt som tidningarna skriver.Men jag förstår inte riktigt ditt svar.

Du skriver "media har inte förmedlat hela sanningen utan bara tagit med en del av beställningen det så kallade grundpaketet som är en nationell norm". Jag har då aldrig hört talas om varken grundpaket eller internationell norm, så du får gärna förklara lite mer om detta.

Vidare så ingår ovanstående besparing/ransonering alltså inte i mellanmålsbeställningen. Men betyder det att mellanmålen kan bli hur stora som helst då? I så fall vad är det för mening med att ransonera "dagsransonen" ???

Jag må vara dum för jag begriper faktiskt ingenting!?!

http://aggiator.bloggplatsen.se

 
Aggiator

Aggiator

9 mars 2010 23:23


Jag har framfört din kommentar Marie. Sedan får alla själv ta ställning till vad de ska tro på. Det är möjligt att du har rätt att media blåser upp historien. Låt oss verkligen hoppas på det. Men jag kan ändå inte riktigt släppa känslan av "ingen rök utan eld". Någon eller någonting måste ändå ligga bakom och, om inte annat, skapa oro i luften

http://aggiator.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Aggiator - 22 augusti 2016 21:51


Enligt msn´s sajt livstil så är höstens stora trend bland hårfärger Grå Ombré. Håret ska vara grått. Har man inte naturligt grått hår är det dax att färga det nu.                   Bilden är lånad från msn´s sajt    Jag tror att jag avstå...

Av Aggiator - 21 augusti 2016 21:33

  Ja, det är vad jag läser på DN.idag. Förklaringen är Klimathotet som förväntas försämra tillgången på bra kaffebönor. T.ex kan bladrost, ett slags svamp som angriper kaffeplantorna öka när väderförhållanden ändras.   Minette Rosén, kaffei...

Av Aggiator - 20 augusti 2016 21:37

Efter att ha varit borta härifrån under en längre tid nu så har jag upptäckt att jag (dvs. bloggen) är kvar. Så då fick jag idé att kanske det är dax att vara här lite igen. En del har ändrats här men inte mycket. Pingandet och bloggosfären (heter ...

Av Aggiator - 18 augusti 2016 21:59

Enligt Göteborgsposten så planerar J.K.Rowling återbesöka Harry Potters magiska värld i tre nya noveller.   De nya böckerna är tänkta som ett supplement till Harry Potter-böckerna och är i det kortare formatet. De kommer att glädja läsare och ta ...

Av Aggiator - 17 augusti 2016 20:18

Förre gymnasie- och kunskapsminister Aida Hadžialić (S) avgick i lördags efter att ha åkt fast för rattfylleri med 0,2 promille i blodet, på väg hem från en fest. Hon har nu lämnat in en ansökan om avgångsvederlag, som väntas ge drygt 1,5 miljon...

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24
25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards