Alla inlägg den 8 mars 2010

Av Aggiator - 8 mars 2010 23:30


Då var dagens träning gjord. Body Balance stod det på schemat. Så nu är jag åter balanserad och fin.   Namasté  till mig 

Väl hemkommen blev det serien Saltön på Tv, eftersom det börjar sändas nya avsnitt och det 1:a började idag. Jag tittar nog mest på det eftersom jag har sett de övriga avsnitten tidigare, för samtidigt som jag såg avsittet konstaterar jag (vi) att det inte har hänt så väldigt mycket där på Saltön. De kör mest runt i samma spår, med samma relationsproblem och bekymmer. Fast jag kommer nog ändå att titta vidare på övriga avsnitt eftersom jag sett alla avsnitten tidigare och så *ler* är man ju ändå lite nyfiken hur det går för karaktärerna där.

Nu väntar snart sängen på mig. Det är ju en ny dag i morgon, med nya små bekymmer och glädjeämnen. Och dessutom är det en fridag!

  

Av Aggiator - 8 mars 2010 23:15


Idag är det den 8 mars, Internationella kvinnodagen!!!


Aftonbladet har ställt en webbfråga ”Är Sverige tillräckligt jämställt”?

 

Här svarar  59,3 procent, av de manliga läsarna ”Ja”. Det duger nu. Medan sex av tio kvinnor "Nej” – det det finns kvar att göra.

 

Klart att det finns mer att göra. Jämställdhet handlar inte bara om vem som gör vad hemma. Utan fortfarande finns det rent för få heltider, 100% tjänster innom kvinnliga yrken. Lönen i kvinnoyrken är oxå i allmänhet lägre än männens lön. Tänk jag har aldrig riktigt förstått varför det är mer värt att passa och sköta om en maskin än en människa eller ett barn. Kanske någon kan förklara det för mig?

 

Av Aggiator - 8 mars 2010 22:45


Du är inte äldre än vad du upplever dig att vara – i alla fall om man ska tro den senaste forskningen. Att känna sig ung innebär också att man åldras skonsammare. Det läser jag i AF.


Det hela hanlar om en studie gjord vid Purdue University i Indiana, USA.

Studien grundare sig på undersökningar gjorda av 500 personer i åldrarna 55-74 år. Det visade sig att de personerna som kände sig yngre än sin faktiska ålder vid första undersökningstillfället, även kände sig mentalt pigga och friska efter 10 år samt hade större tilltro till sin kognitiva förmåga. Däremot de personerna som upplevt sig äldre än den fysiska åldern även tenderade att må sämre efter 10 år.

Med detta vill forskarna visa på att det är värt att försöka "tänka sig ung", för att åldras skonsammare.


Det här med att åldras är en förunderlig sak. När man var tonåring funderade jag ibland hur det skulle vara att vara äldre, typ sådär mitt i livet. Men nu när jag har blivit äldre så känner jag mig inte alls så gammal som jag föreställde mig att jag skulle göra. Själv pendlar min egen upplevda ålder upp och ner beroende på hur jag mår samt vilket humör jag känner mig som. Bland är jag närmare 100 år, trött och gnällig. Bland är jag en trotsig tonåring. Men överlag känner jag mig rent mentalt yngre än vad jag faktiskt är, vilket jag tolkar som bra. Det borde betyda att jag kommer att åldras långsamt och känna mig pigg långt upp i åldern. Hum ... det finns förtfarande hopp om livet.     :-)

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2010 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards