Alla inlägg den 23 mars 2010

Av Aggiator - 23 mars 2010 23:01


Det går dåligt för solariebranchen. Många solarier tvingas att gå i konkurs. Strålsäkerhetsmyndigheten gick ut med en rekommendation i höstas om en åldergräns på 18 år för att få sola i solarium. I januari uppmanade Strålsäkerhetsmyndigheten landets alla kommuner att överväga att sluta att ha solarier i simhallar, fritids- gym- eller sportanläggningar. Detta på grund av att det har visat sig vara lika farligt att sola i solarium som att solbada i vanlig sol. Solariesolande personer utsätter sig alltså i högsta grad för ett riskbeteénde för att utveckla cancer. Nu kräver svensk solarieförening att Strålsäkerhetsmyndigheten ska dementera uppgiften att solariesolare tillhör den högsta riskgruppen för hudcancer eftersom de menar att det inte förekommer en ökad cancerrisk av solariesolande.


Solarieförening verkar mest tala för egen sak. Ska man då tro på strålsäkerhetsmyndigheten som utger sig för att stödja sig på vetenskap eller Solarieförening som är en ren lobbyorganisaton. Självklart anser jag att de som vill sola solarium ska få göra det. Men man ska vara medveten om att cancerrisken kan finnas där. Tänk på att en gång i tiden. sådär nästan på stenåldern, var det fint att vara vit för det visade på att man inte behövde jobba hårt som bonde för sitt levebröd utan var en rik och uppsatt person.


Själv solar jag gärna på sommaren ute i solen. Men jag gillar inte att krypa in i ett solarium. Det betyder att jag inte är brun och fin på vinten, utan bara på sommaren. Fast personligen tror jag att vi nordbor inte är skappade att sola året runt för att vi ska bli bruna och fina och då får sommaren räcka för mej. Förutom cancerrisken, ja jag tror på att den finns, så gör solen oxå att man åldras snabbare och får mera rynkor. Så varför medvetet välja att bli rynkig och ful i förtid för att man alltid ska vara brun och fin. Sommaren får räcka för mig.

 

I alla fall så kommer strålsäkerhetsmyndigheten attlägga fram en ny rapport inom kort. Den kommer att slå fast att det saknas skäl för att ändra rekommendationerna. De stöder sig på rön som WHO:s cancerforskningsinstitut Iarc har sammanställt.

Av Aggiator - 23 mars 2010 22:50


Efter att ha hållit igång hela dagen, så har jag varit på Pilates. Han precis hem och packa träningskläder innan det var dax att cykla iväg för att hinna till gymet. Men trots allt är ett pilatespass är alltid jobbigt och skönt. Skönt är det då speciellt efteråt. Väl hemkommen, dax för lite mat. Sitter sedan här framför datorn och kollar runt bland nyheter och bloggar. Känner att ögonen blir allt tyngre. Sedan kommer en gräns där jag blir lite piggare, men det är snart dax att krypa i säng för det kommer en dag imorgon oxå. Och då ska jag sova riktigt länge.


Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2010 >>>

Gästboken

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards