Alla inlägg den 4 juni 2010

Av Aggiator - 4 juni 2010 22:53


Ju lägre resultat på IQ-tester i 18-årsåldern, desto högre risk för självmordsförsök senare i livet, visar en studie av drygt en miljon svenska män.  Forskarna har samkört uppgifter om resultaten på IQ-tester vid mönstringen för drygt 1,1 miljoner svenska män och uppgifter om samma män i Socialstyrelsens slutenvårdsregister. Slutsatsen blev att att ju lägre resultatet de fick på IQ-testet, desto högre blev risken för självmordsförsök senare i livet. Motsatt resultat gäller dock för de männen med psykossjukdom. Här verkar det snarare som en högre intelligenskvot kan kopplas till just självmordshandlingar.

Skum test! Man skulle lätt kunna tro att de män med lägre IQ är de som i vårt betygsfixerade samhälle är de med låg socialekonomisk status, och därför oftare väljer att avsluta sitt liv. Men forskarna har kollat resultaten för just socioekonomisk status utan att finna att kopplingen mellan IQ och risk för självmordsförsök har någon egentlig betydelse. I stället tror de personer med lägre mental kapacitet har sämre förmåga att hantera stress. Hum ... vårt samhälle har blivit stessigare. Kan det ligga något i detta måntro?

__ __ __ __ __ __ __ __ __

För att förbättra IQ´t kan det kanske vara bra att prova "den nya mirakeldrycken" från Nordkorea. Jag läser ...

Den på flaska tappade vätskan mångdubblar hjärncellerna och ”förbättrar den mentala kapaciteten”. Drycken innehåller 60 olika ”mikropartiklar” som utvunnits ur 30 olika växter enligt den statligt styrda nyhetsbyrån KCNA. Den skyddar dessutom huden från rynkor och födelsemärken samt ”bleker hudfärgen”.

Ska man tro på det???
Verkar lite för bra för att vara sant tycker jag.

Av Aggiator - 4 juni 2010 22:23

  

Idag har   lyst på mig, varmt och skönt har det varit. Ja, den har förstås inte bara lyst på mig, utan över Sverige och jag är ledig från jobbet.. Idag var oxå första dagen det här året som vi åt frukost utomhus, på terassen.  Större delen av dagen har annars ägnats åt till att fixa till det i rabatter och häckar. En hel del blev gjort även om vi är långt ifrån klara ännu. Eftermiddagskaffet och lite senare middagen avnjöts oxå på terassen. Så idag har det varit en riktig utedag, En försmak av den kommande sköna, långa *hoppas jag* sommaren som ska komma.

 

Nu ikväll, när jag sitter här vid datorn, sänder SVT1 en gammal konsert från 1996 med ACDC. Det är hårdrock det, för min smak.   Det gillar jag.

 

Fast jag gillar mycket musik. Min musiksmak stäcker sig egentligen mellan blues till new age inspirerad och däremellan faller oxå lite hårdrock in. Men jag får erkänna att dansmusik inte är min grej. Om man inte är ute och dansar alltså, för då går den konstigt nog bra att både lyssna på samt dansa till. Jag är nog lite konstig. Vad gillar föresten du som läser detta för musik?

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8
9
10 11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21
22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards