Alla inlägg den 9 september 2010

Av Aggiator - 9 september 2010 17:28


En forskargrupp i Uppsala har nu undersökt om en sund nygammal nordisk kost kan vara lika bra för hälsan som medelhavsmaten. De bytte bland annat ut olivolja mot rapsolja, vattenmelon mot äpplen och pasta mot mathavre. Det visade sig att testdeltagarnas blodtryck sjönk och de gick ner i snitt tre kilo i vikt, trots att de fick äta så mycket de ville. Studien beståd av nästan 90 deltagarna var i åldrarna 25–65 år och var alla lätt överviktiga och hade förhöjda värden av det "dåliga kolesterolet". Kosten hade nästan lika bra effekt på blodfetterna som de kolesterolsänkande läkemedlen. En slutsats är att vi nordbor antagligen genetiskt anpassade för den nordiska traditionella maten.


Intressant läsning! Vi har hela tiden fått lära oss hur bra det är att äta medelhavskost. Nu visar det sig att vi troligtvis är mer anpassade att äta de vi alltid ätit och att den internationella maten inte är så bra för oss. Fast tills vi får ett större underlag så kommer i alla fall jag att fortsätta äta multikulturellt. Fast så är jag inte heller överviktig med högt blodtryck ännu, så det kan jag väl få unna mig.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards