Alla inlägg under oktober 2010

Av Aggiator - 5 oktober 2010 23:15




Alla har väl sett hur Peter Sellers spelar Inspector Clouseau i Pink Panter filmerna. Där jagar han bovar som själer den dyrbara Pink Panter diamanten. Men här finns den i verkligheten och den är till salu. Ja okej den heter inte Pink Panter, men den skulle kunna göra det. Alltså en mycket ovanlig rosa diamant, värderad upp till nästan 255 miljoner kronor.

Av Aggiator - 5 oktober 2010 22:58


Eftersom det är tisdag har jag varit på Pilates.

Min make undrar om jag inte är trött när jag kommer hem.

Men det är jag inte alls. Snarare är det så att jag får mer energi efteråt.

Ja det låter konstigt, men så är det. Fast det kan säkert ni andra "träningsutövare" bekräfta. Träning ger energi !!!


Av Aggiator - 5 oktober 2010 22:45




Alvedon och Panodil innehåller den verksamma substansen paracetamol. Denna substans har använts i över 100 år för att dämpa smärta. Men forskarna har aldrig haft grepp om vad det är som gör att substansen fungerar som smärtstillande, fram till nu. Då två forskare från Lund som länge har arbetat med smärtforskning, framför allt mot inriktningen på naturliga substanser som chilipeppar, vitlök och wasabisenap, har funnit och kartlagt kroppens receptorer för de ämnen som finns i de tre starka kryddorna och funnit att  paracetamol omvandlas till en chilipepparlik substans i kroppen vilket i sin tur påverkar chilipepparreceptorn i vår hjärnan. Chilipeppar påverkar alltså receptorer i hjärnan och och lindrar på så sätt smärta genom att aktivera "bromssignaler som skickas ut i kroppen. Nu hoppas forskarna kunna använda denna upptäckt för att utveckla effektivare läkemedel.


Ganska intressant!  

Man lär så länge man lever

Vår hjärna har chilipepparreceptorer.

Tänk vad finurlig vår kropp är och hur lite vi fortfarande vet om den.

 

Undrar hur forskarna kom fram till att paracetamol fungerade innan de viste detta.

Av Aggiator - 4 oktober 2010 23:10


... är avklarad. Jag är en balancerad människa efter denna övning *ler*.

Namasté


Av Aggiator - 1 oktober 2010 17:30



Tiden går, snabbare än vad jag hinner med just nu. Det är redan fredag! Men jag tänkte hinna med några rader om Bodybalance 50.

 

Det är lite för tidigt att skriva om jag gillar det nya passet eller inte. Jag har ju precis släppt förra, men jag tyckte ändå så här direkt att det nya passet kändes bra. Det verkar vara mycket yogainspirerat och det gillar i och för sig jag. Det som oxå skiljer sig är andningen. Här ska man andas yoga-andning, så kallad ujjayi-andning, under hela passet vad jag förstår. Detta gäller även under avslappningen vilket känns konstigt och något jag inte tror att jag kommer att göra. Ujjayi-andning under själva träningen okej men under avslappningen, nej mera tveksamt här. Jag vill kunna njuta av avslappningen i lugn och ro.

 

Namasté

  

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards