Alla inlägg den 16 december 2010

Av Aggiator - 16 december 2010 21:40



Snart finns hela ditt elektroniska liv i lagrat i en databas. Mejl-, sms- och samtalsuppgifter ska kartläggas och sparas, enligt ett förslag som riksdagen röstar om imorgon,torsdag. Till exempel om ringer jag till dig, ska man spara mitt nummer, ditt nummer, mina abonnentuppgifter och vilken position jag befunnit mig på när jag ringt , berättar André Rickardsson, IT-säkerhetsexpert och tidigare avdelningsdirektör på Säpo för Aftonbladet.  När man surfar med sin dator tvingas internetoperatören att lagra IP-nummer från samtliga hemsidor du besöker, samt vilken tidpunkt du besökte dem. Informationen ska hämtas från alla svenska medborgare, samt alla som befinner sig i Sverige, och lagras i minst sex månader.


Justiteminister Beatrice Ask tycker att det är rimligt att samla informationen och hävdar att det kommer att bli "ordning och reda". Det blir alltså möjligt för analytiker att dra slutsatser om sexuell läggning, politisk åsikt, religion eller vem du har kontakt med. Kort och gott: Allt!!!


Jag har personligen egentligen inget att dölja för farbror staten Sverige, men jag vill ha ett privat liv. Varför kommer inte storebror och storasyster Beatrice Ask och monterar in kameror hemma hos mig oxå??? För total kontroll alltså!

 

Sedan var det det här med faran att databaser kan läcka, som i fallet med Wikileaks-dokumenten. Detta skulle kunna göra att information om samtliga svenskars elektroniska liv hamnar i orätta händer. Jag håller helt med i André Rickardsson, IT-säkerhetsexpert och tidigare avdelningsdirektör på Säpo, uttalande ... nedan ...

 

"Jag förstår inte att det inte är ett ramaskri bland alla som sa FRA-lagen skulle inskränka på hela Sverige. Utifrån mitt perspektiv kränker FRA ingens personliga integritet i Sverige, om man inte är av intresse för svensk underrättelsetjänst. Det här riktar sig ju mot alla svenska medborgare."

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards