Direktlänk till inlägg 6 november 2011

Piratkopieringsdebatten rullar vidare

Av Aggiator - 6 november 2011 13:41


Den brittiska musikindustrins organisation BPI kräver nu att British Telecom ska blockera The Pirate Bay. "På samma sätt som vi inte kan tolerera att det finns piratföretag med butiker på stan kan vi inte acceptera att det finns olagliga sajter på nätet, inte om vi ska fortsätta ha en ekonomisk tillväxt", säger BPI:s verkställande direktör Geoff Taylor


Samtidigt påstår en domare i Spanien hävdar att olaglig kopiering av musik kan gynna den lagliga försäljningen positivt. I ett domstolsutlåtande nyligen bestämde domaren att det inte finns några bevis för att piratkopieringen har påverkat musikbranschen negativt. Tvärtom tror han nedladdningen främja musikförsäljningen på sikt. "De personer som införskaffar musik olagligt skulle med största sannolikhet inte betala mellan 15 till 20 euro för att köpa den lagligt" Men efter att ha lyssnat på musiken är det tänkbart att personen senare beslutar att köpa originalet om han gillar musiken menar han.


Men det finns det även andra studier som visar på att denne spanke dommare inte är helt ute och cyklar. Till exempel menar den Amerikanska regeringen att de flesta studier av piratkopieringens effekter är nonsens. De menar till och med att piratkopiering kan ha en positiv effekt på ekonomin. Det är amerikanska regeringens Accountability Office  (GAO) som har gått igenom hur piratkopiering påverkar den amerikanska ekonomin. i ett uttalande skriver GAO att, "konsumenter använder ibland piratkopierade varor till "stickprov" av musik, film, program eller spel innan de köper legitima kopior. Det kan leda till ökad försäljning av lagliga varor"

 

 

Själv tror jag att fenomenet pirat- samt privatkopiering har kommit för att stanna, även om formen av dessa är i ständig förändring. Det har alltid kopierats musik. När jag var ung lånade man musik av varandra för att kopiera. Man hade inte råd att köpa allt man ville ha. ibland chansade man på att köpa en skiva, bara för att upptäcka att bara 2 låtar på hela skivan var bra och så blev man väldigt besviken. Idag är musikutbudet väldigt mycket större än det var för, vilket oxå ökar svårigheten att ha koll på vad som är bra eller inte. Fast idag har jag inte samma behov av att lyssna på musik som när jag var yngre och med en stor CD-samling har jag nästan allt som jag behöver. Men som internetfenomen är det en intressant debatt att följa.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Aggiator - 22 augusti 2016 21:51


Enligt msn´s sajt livstil så är höstens stora trend bland hårfärger Grå Ombré. Håret ska vara grått. Har man inte naturligt grått hår är det dax att färga det nu.                   Bilden är lånad från msn´s sajt    Jag tror att jag avstå...

Av Aggiator - 21 augusti 2016 21:33

  Ja, det är vad jag läser på DN.idag. Förklaringen är Klimathotet som förväntas försämra tillgången på bra kaffebönor. T.ex kan bladrost, ett slags svamp som angriper kaffeplantorna öka när väderförhållanden ändras.   Minette Rosén, kaffei...

Av Aggiator - 20 augusti 2016 21:37

Efter att ha varit borta härifrån under en längre tid nu så har jag upptäckt att jag (dvs. bloggen) är kvar. Så då fick jag idé att kanske det är dax att vara här lite igen. En del har ändrats här men inte mycket. Pingandet och bloggosfären (heter ...

Av Aggiator - 18 augusti 2016 21:59

Enligt Göteborgsposten så planerar J.K.Rowling återbesöka Harry Potters magiska värld i tre nya noveller.   De nya böckerna är tänkta som ett supplement till Harry Potter-böckerna och är i det kortare formatet. De kommer att glädja läsare och ta ...

Av Aggiator - 17 augusti 2016 20:18

Förre gymnasie- och kunskapsminister Aida Hadžialić (S) avgick i lördags efter att ha åkt fast för rattfylleri med 0,2 promille i blodet, på väg hem från en fest. Hon har nu lämnat in en ansökan om avgångsvederlag, som väntas ge drygt 1,5 miljon...

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards