Direktlänk till inlägg 7 augusti 2009

Lagförslaget, svårt att tillämpa enligt hundexperten.

Av Aggiator - 7 augusti 2009 22:29


Det visar sig inte helt oväntat att folket har delade meningar om hundlicensens vara eller icke vara. Min egen ståndpunkt har inte ändrat sig sedan mitt förra inlägg,

läs det här.


Hundexpert Linda Atmer menar, i Aftonbladet, att  om man försöker förbjuda raser, eller införa licenstvång genom den typ av klassificering som debattörerna vill ha, så hamnar man i ett omöjligt dilemma. Vem ska betala för kalaset? Hur gör man med alla blandraser? Hur ska man klassa familjehunden golden retriever som faktiskt också är en jakthund? Ska den också ha licenstvång. Problemet är i grunden ett samhällsproblem snarare än ett hundproblem. Oansvariga ägare och uppfödare är det man borde fokusera på. Man ska ha respekt för alla hundar oavsett storlek och ras, men det är fel att människor ska behöva vara rädda.


Det goda hundägarskapet måste definieras utifrån det samhälle vi faktiskt lever i, men att införa licens på vissa raser tror jag är fel väg att gå. Hon menar vidare att visst finns det ett problem med ungdomar som vill ha tuffa hundar. Kan man inte sin hund så kan den vara farlig - oavsett ras. Därför är det viktigt med utbildning. Det är inte bara så kallade kamphundar som är ett problem. Okunskap eller felbehandling kan leda till att alla raser blir aggressiva. Därför vilar även ett stort ansvar på uppfödaren. Sälj inte hunden till vem som helst.


Jag älskar hundar. Men faktum är att vem som helst kan köpa och äga fel typ av hund för just den individen. Det kan leda till att hunden inte får den stimulans som den behöver, vilken gör att hunden inte mår bra. Man kan inte heller bortse från att vissa hundraser bara avlas fram för sina dåliga egenskaper. Dessa kan, men behöver nödvändigtvis inte, vara farliga. Men är oftare opålitliga och kan även angripa sin egen husse.


Jag tolkar svaret som om att en olycka behöver ske innan något händer. Så är det tyvärr alltid innan det brukar bli någon förändring.


 
 
Ingen bild

Carolina

9 augusti 2009 15:35

Jag tycker exakt som dig. Även jag älskar hundar men eftersom det är någonting man kan köpa precis som en ny tv så tänker inte vissa individer på vilket ansvar man ger sig in på. Det jag hade att föreslå är att man istället för en hundlicens inför en utbildning och där man även tipsar ägaren vilka hundar som passar just honom/henne. Samtidigt som man klargör för dem vad som kan väntas. Tror vissa individer behöver tänka till lite.

 
Aggiator

Aggiator

11 augusti 2009 15:24


Riktigt bra idé.

http://aggiator.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Aggiator - 22 augusti 2016 21:51


Enligt msn´s sajt livstil så är höstens stora trend bland hårfärger Grå Ombré. Håret ska vara grått. Har man inte naturligt grått hår är det dax att färga det nu.                   Bilden är lånad från msn´s sajt    Jag tror att jag avstå...

Av Aggiator - 21 augusti 2016 21:33

  Ja, det är vad jag läser på DN.idag. Förklaringen är Klimathotet som förväntas försämra tillgången på bra kaffebönor. T.ex kan bladrost, ett slags svamp som angriper kaffeplantorna öka när väderförhållanden ändras.   Minette Rosén, kaffei...

Av Aggiator - 20 augusti 2016 21:37

Efter att ha varit borta härifrån under en längre tid nu så har jag upptäckt att jag (dvs. bloggen) är kvar. Så då fick jag idé att kanske det är dax att vara här lite igen. En del har ändrats här men inte mycket. Pingandet och bloggosfären (heter ...

Av Aggiator - 18 augusti 2016 21:59

Enligt Göteborgsposten så planerar J.K.Rowling återbesöka Harry Potters magiska värld i tre nya noveller.   De nya böckerna är tänkta som ett supplement till Harry Potter-böckerna och är i det kortare formatet. De kommer att glädja läsare och ta ...

Av Aggiator - 17 augusti 2016 20:18

Förre gymnasie- och kunskapsminister Aida Hadžialić (S) avgick i lördags efter att ha åkt fast för rattfylleri med 0,2 promille i blodet, på väg hem från en fest. Hon har nu lämnat in en ansökan om avgångsvederlag, som väntas ge drygt 1,5 miljon...

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards