Alla inlägg under mars 2009

Av Aggiator - 31 mars 2009 22:54


Då var det dax, i morgon, 1:a april träder Ipredlagen i kraft.

Nu ska alla fildelare jagas och sättas dit.


Oavsett vad man tycker om fildelning eller ej så tycker jag att lagen är helt totalt vansinnig och fel. Jag tycker att det är polisen som ska ha rätt att få ut uppgifterna om den misstänkta fildelningen och inte upphovsrätts-innehavaren. Jag kan inte förstå varför upphovsrättsinnehavaren ska få lov att göra polisens jobb. Det borde väl ändå vara polisen som ska göra polisens jobb?


Skulle det till exempel kunna vara lika självklart att kunna få ut uppgifter om vilket IP-nummer som ligger bakom mobbningen av ett barn via internet. Det är ett stort problem med just mobbning på nätet. Då borde föräldrarna till den mobbade lätt kunna få ut uppgifterna om vem som har det IP-numret, så att föräldrarma kan straffa mobbaren. För de borde väl också ha rätt att göra polisens jobb? Är det någon som hör hur otroligt det låter. Lite av "Vilda västern".

Detta är bara ett exempel, det finns säkert många flera.


Jag tycker att det är polisen och enbart polisen som ska göra polisens jobb.

Annars är mitt förslag att vi avskaffar polisen eftersom den inte behövs längre. Nu är det bara det egna intresset och/eller kaptialet/lobbyn som ska styra här på nätet. Är det så vi vill ha det??? Jag svarar Nej tack!


Men det ska bli intressant att följa utvecklingen av Ipred. Är detta slutet på fildelningen? Nej det tror jag inte att det är. Jag tror att fildelningen fortsätter.


Mer läsning: Det här är Ipred


Av Aggiator - 31 mars 2009 22:46


..... är avklarat idag.

Jag är duktig *ler*


Av Aggiator - 25 mars 2009 22:36


Jag hittade detta uttalandet från

Röda Malmö - En blogg med underifrånperspektiv

Det är så bra skrivet att jag bara var tvungen att kopiera in det här.


"Fackföreningsrepresentanter, oavsett vilken nivå de rör sig på, bör arbeta under samma avtal som de förhandlar fram åt sina egna medlemmar. På så vis får de dela sina medlemmars villkor och får också bättre drivkraft att förbättra medlemmarnas ställning. Det krävs en kursändring inom svensk fackföreningsrörelse. Annars är risken stor att vi bara får en ny ordförande med samma dåliga inriktning om Wanja Lundby-Wedin avgår."


Jag känner att det ligger fruktansvärt mycket i detta uttalandet. Ett mycket stort problem tycks vara att hela fackföreningsrörelsen lever sitt eget liv utan att ha någon som helst verklighetsförankring för hur verkligheten ser ut för deras medlemmar ute i det verkliga livet på arbetsplatserna. Det behövs verkligen någon typ av "back to basic" här. Fackföreningsrörelsen måste påminnas och komma ihåg sitt ursprung. Inte leka små kapitalister med andras pengar. De har ju sitt på det torra, oavsett vad som än händer för deras medlemmar, på grund av deras eget skapade höga förmåner, vilket i sin tur självklart kan leda till att de är mer intresserade av att behålla sin egen status än att kämpa för att deras egna medlemmar ska få det bättre. Och skandalerna som nu har kommit upp i dagen visar faktiskt på att det är sant, att det verkligen är så det ser ut i fackföreningsrörelsen av idag.


Av Aggiator - 25 mars 2009 21:55


Jag var på yogalates som vanligt igår kväll.

Men glömde nämna det här på grund av att jag var (och är fortfarande) väldigt upprörd av sveket, omoralen och ohederligheten bland "topparna".




Av Aggiator - 24 mars 2009 22:32


LO-förbunden sluter upp kring Wanja Lundby-Wedin.

Jag hade faktiskt inte väntat mig mågot annat. Klart att LO-förbunden håller varandra om ryggen. De är då lika korrupta som Wanja. Tydligen är det så att vi har fått en fackföreningsrörelse som har lyckats skaffa sig själva så bra förmåner, kanske genom att rövslicka motparten vad vet jag, att de har helt distanserat sig från det som egentligen borde vara fackföreningarnas gemensama mål. Det är troligtvis därför som vi gräsrötter aldrig lyckas få det bättre.


Är man så blåst i huvudet att man som Wanja Lundby-Wedin tycks vara när hon säger när  hon inte fattade vad hon skrev på, är hon då verkligen kapabel att sköta sitt jobb som LO-ordförande. Jag köper inte hennes förklaring! Hon skulle i egenskap av LO-ordförande ha tagit reda på fakta. Och självklart krävt mer fakta tills hon fick helt klart för sig vad det var för pensionsavtal hon godtjände. Det är något som minsta barn förstår. Men tydligen inte Wanja Lundby-Wedin.


Jag tycker inte att detta är en skandal enbart för LO-toppen. Att Fackföreningsrörelsen inom LO-förbunden stöder Wanja Lundby-Wedin är en skandal i sig själv. Till exempel säger Stig Larsson, Elektrikerförbundets ordförande.

Vi litar på henne när hon säger att hon har blivit förd bakom ljuset, säger Stig Larsson, Elektrikerförbundets ordförande.


Fler som trots allt fortfarande ger Wanja sitt fulla stöd enligt Aftonbladets rundringning är:

Ella Niia, ordförande Hotell och restaurangfacket

Hans Tilly, ordförande Byggnads

Stig Larsson, ordförande Elektrikerförbundet

Lars-Anders Häggström, ordförande Handels

Ylva Thörn, Kommunals ordförande

Hans-Olof Nilsson, ordförande Livs:

Jan Granvik, ordförande Musikerförbundet:

Lars-Åke Lundin, ordförande Målareförbundet

Jan Rudén, ordförande Seko

Clas Linder, tf ordförande Transport

Hans Öhlund, ordförande Fastighetsanställdas förbund

Tommy Andersson, ordförande Grafiska förbundet

Thomas Gustavsson, suppleant LO:s styrelse

Per-Olof Sjöö, suppleant LO:s styrelse

Susanna Gideonsson, suppleant LO:s styrelse:

Tommy Tillgren, suppleant LO:s styrelse

Hans-Olof Nilsson, suppleant LO:s styrelse

Gerald Lindberg, suppleant LO:s styrelse

Anders Ferbe, suppleant LO:s styrelse:

Veli-Pekka Säikkälä, suppleant LO:s styrelse

Anneli Hellander, suppleant LO:s styrelse

Lars-Åke Almqvist, suppleant LO:s styrelse

Håkan Pettersson, suppleant LO:s styrelse

Therése Hulthén, suppleant LO:s styrelse


Det är kanske tid att avskaffa hela fackföreningsrörelsen snart. För de 

tycks sakna all etik och moral hela bunten. Behöver vi dem verkligen längre som de bär sig åt. Jag börjar bli trött på att föda dem med mina intjänade pengar. Sedan undrar det lokala fackavdelningen varför ingen vill jobba fackligt? Förvånad!

Kanske borde hela fackföreningsrörelsen ta Wanja Lundby-Wedin i handen och AVGÅ!!! AVGÅ!!! AVGÅ!!!


Av Aggiator - 23 mars 2009 22:05


Fattiga får klara sig med tjugo tänder läser jag här.

Inget nytt under solen, kanske. Men väl värt att belysa igen, med tanke på alla bonusavtal, fallskärmar och skandaler som genomsyrar vår korrupta värld just nu.


Jag läser vidare att : Socialdepartementet skrev 1998 en förordning som fortfarande gäller. Den innebär att medborgare som är gamla, sjuka eller funktionshindrade och lider av omfattande tandskador numera får nöja sig med tjugo tänder i munnen. Dessa personer har rätt till ”nödvändig tandvård” inom ramen för den vanliga sjukförsäkringen. ”I nödvändig tandvård ingår inte behandling med fastsittande protetik bakom kindtänderna”, står det i förordningen.


Socialstyrelsen uttryckte samma värdering när det särskilda högkostnadsskyddet för pensionärer hade införts i juli 2002. Det visade sig nämligen att många ville ha dyra implantat i sina delvis tandlösa käkar; kostnaderna för reformen rusade i höjden. Då slog Socialstyrelsen fast att samhället inte behövde subventionera konstgjorda tänder bakom den femte tanden, eftersom ”en kort tandbåge enligt olika studier är förenligt med godtagbar oral funktion”.


Thomas Nilsonne, moderat och ordförande för socialnämnden i Täby, kan för sin del inte tänka sig att leva med endast tjugo tänder i munnen.

-Nej, det innebär ju sämre komfort, och jag kan ju skaffa fram de pengar som behövs för att laga eller ersätta trasiga tänder. Men går man på bistånd kan man inte få allt det som den som har ett arbete kan skaffa sig. Då är det skäligt att man får tandvård så att man har tjugo tänder kvar. Men där går gränsen för vad skattebetalarna ska ställa upp med, säger Thomas Nilsonne.


Det är skillnad på person och person. Är du arbetslös på grund av krisens Sverige och inte har pengar till tandläkaren, då är du inte mycket värd.


Tjugo tänder mer behövs inte. Jag har aldrig riktigt förstått varför inte tänderna räknas in som en del av kroppen och skulle kunna ingå som en del av sjukvården. Speciellt som vi vet att infektioner i tänderna bland annat kan påverka hjärtat negativt.


Läs även "Det är en fasansfull skam att vara tandlös” Om hur professor Björn Klinge blir illa bemött när han visar upp sin ruttna tandrad.


Av Aggiator - 23 mars 2009 20:47


Skandal på skandal poppar upp ........ Det är inte bara AMF:s förre vd, Christer Elmehagen som skor sig.


Wanja Lundby-Wedin har, i sin egenskap av LO:s ordförande, även godkänt ett pensionsavtal för AFA Försäkrings förre vd Torgny Wännström, 62 år till ett värde av minst 36 miljoner. Det innebär att han vid 80 års ålder lågt räknat har kvitterat ut 36 miljoner kronor i pension från AFA Försäkring. Ingen Fattigpensionär alltså. Själv vill han inte uttala sig om sin fallskärm. Han anställdes 1992  gammalt avtal som han fick när han anställdes säger LO:s andre vice ordförande Ulla Lindqvist. Som om det nu skulle vara en förmildrande omständighet!?!



Wanja Lundby-Wedin kommenterar beslutet angående Christer Elmehagens 32 miljoner kronors pensionsavsättning med "Jag känner mig grundlurad. Jag har inte varit med och fattat några beslut med sådana konsekvenser att han skulle få 30 miljoner kronor för tre år. Jag blir upprörd när jag ser hur mycket han har fått, säger hon till TT."


Även två av tre vice vd:ar i AFA Försäkring har guldkantade fallskärmar. För dem är pensionen 70 procent av lönen på drygt två miljoner mellan 60 och 65 års ålder. Därefter 65 procent, livet ut.


Är det då synd om Wanja Lundby-Wedin som blivit sååå grundlurad ?

Som styrelsemedlem och LO-ordförande kan man tycka att hon måste hon suttit och sovit på sin post för att missa detta I så fall kan jag tycka att du har skött dit arbete mycket dåligt Wanja!!!


Alla dessa höga herrar (och eventuella kvinnor) borde om de hade någon skam i kroppen genast avgå och avstå från sina guldkantade förmåner.



Och för dig Wanja Lundby-Wedin gäller detsamma, avgå!

Utan din egen höga lön och förmåner, för du är inte värd något av dem!


Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17 18
19
20
21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards