Alla inlägg under november 2011

Av Aggiator - 15 november 2011 22:43


Vi befinner oss i Sydkorea. Där är trängsel på kyrkogårdarna vilket har lätt till att antalet kremeringar har ökat lavinartat och i dag begravs bara 3 av 10 döda sydkoreaner. Många väljer istället att förvara sina döda anförvanter i urnor hemma. Fast det finns de som går ett steg längre ... det finns nu nämligen också firmor som erbjuder sig att förvandla askan till smycken. – Våra pärlor är rena, de blir ninte mögliga och börjar inte lukta illa, säger ägaren till av företagen. Hittills har 500 personer utnyttjat hans företag för att förvandla sina kära till halsband. Läs mer i DN.


Är det inte att gå lite för långt eller är det en smart lösning?

 

Själv tycker jag att det känns lite sjukt.

Jag vill nog inte bära mina döda föräldrar om halsen efter deras död,

även om mitt halsband blir fint och påminner mig om dem.

Jag kan inte heller tänka mig att ha en urna med aska hemma i bokhyllan.

Av Aggiator - 15 november 2011 14:50


Det är tråkigt att läsa om hur vi förstör vår jord. men det är ett faktum att vi är väldigt duktiga på att förstöra just det som behövs för vår överlevnad i vår jakt på att skapa sett att överleva på. Vad pratar jag då om ...


Uppgifterna om att jordbruksmarken i de nordöstra områdena runt det havererade kärnkraftverket Fukushima innehåller höga radioaktiva värden publiceras nu i den amerikanska vetenskapsakademins tidskrift PNAS. Där visar forskarna att nivåerna av Cesium-137 är så höga att ”de kommer att påverka mänskligt liv i området under årtionden”.Det är framför allt områdena närmast Fukushima som har drabbats. Forskarna har där funnit värden som överstiger säkerhetsnivåerna med åtta gånger. Men det finns oxå en studie som är gjor tidigare. Denna studie visade att radioaktiviteten låg under den nivå som skulle vara skadlig för människor. Forskarna menar därför att det behövs fler studier för att få klarhet i farligheten, kan man läsa i DN

 

Jag tycker väldigt synd om Japan och japaneserna som drabbats på detta vis av sin karnkraft. Det japanska jordbruket blir drabbat under en väldigt lååång tid. Jag vill inte oavsett vad forkarna kommer dram till äta fukushimaodlad mat. Vill du?

Men Japan hade ändå  en völdig tur därför att västra delen av Japan klarade sig från nedfallet tack vare sina stora bergskedjor som fångade upp radioaktivitetsmolnet.

Av Aggiator - 8 november 2011 22:35


Då var veckans Zumba-fitness/dans avklarad.

Jag gillar verkligen Zumba

Nu är jag nöjd med mig själv!

  

Av Aggiator - 6 november 2011 13:41


Den brittiska musikindustrins organisation BPI kräver nu att British Telecom ska blockera The Pirate Bay. "På samma sätt som vi inte kan tolerera att det finns piratföretag med butiker på stan kan vi inte acceptera att det finns olagliga sajter på nätet, inte om vi ska fortsätta ha en ekonomisk tillväxt", säger BPI:s verkställande direktör Geoff Taylor


Samtidigt påstår en domare i Spanien hävdar att olaglig kopiering av musik kan gynna den lagliga försäljningen positivt. I ett domstolsutlåtande nyligen bestämde domaren att det inte finns några bevis för att piratkopieringen har påverkat musikbranschen negativt. Tvärtom tror han nedladdningen främja musikförsäljningen på sikt. "De personer som införskaffar musik olagligt skulle med största sannolikhet inte betala mellan 15 till 20 euro för att köpa den lagligt" Men efter att ha lyssnat på musiken är det tänkbart att personen senare beslutar att köpa originalet om han gillar musiken menar han.


Men det finns det även andra studier som visar på att denne spanke dommare inte är helt ute och cyklar. Till exempel menar den Amerikanska regeringen att de flesta studier av piratkopieringens effekter är nonsens. De menar till och med att piratkopiering kan ha en positiv effekt på ekonomin. Det är amerikanska regeringens Accountability Office  (GAO) som har gått igenom hur piratkopiering påverkar den amerikanska ekonomin. i ett uttalande skriver GAO att, "konsumenter använder ibland piratkopierade varor till "stickprov" av musik, film, program eller spel innan de köper legitima kopior. Det kan leda till ökad försäljning av lagliga varor"

 

 

Själv tror jag att fenomenet pirat- samt privatkopiering har kommit för att stanna, även om formen av dessa är i ständig förändring. Det har alltid kopierats musik. När jag var ung lånade man musik av varandra för att kopiera. Man hade inte råd att köpa allt man ville ha. ibland chansade man på att köpa en skiva, bara för att upptäcka att bara 2 låtar på hela skivan var bra och så blev man väldigt besviken. Idag är musikutbudet väldigt mycket större än det var för, vilket oxå ökar svårigheten att ha koll på vad som är bra eller inte. Fast idag har jag inte samma behov av att lyssna på musik som när jag var yngre och med en stor CD-samling har jag nästan allt som jag behöver. Men som internetfenomen är det en intressant debatt att följa.

Av Aggiator - 6 november 2011 12:12


ca 50 gram, eller som en halv Marabou mjölkchoklad har matematiker räknat ut att hela internet väger.

Vikten består av den energi som elektroner fångar upp när de lagrar ny information. Detta kan man läsa i AF


Intressant eller värdelöst vetande? Bedöm själv


Av Aggiator - 1 november 2011 22:37


Känns som en evighet sedan jag var här inne. *hum* Det är det nog oxå om man tänker efter ...

Jag borde bli lite flitigare här, har bara inte haft den rätta glöden på ett tag.


Fast Zumba´n och Bodybalance´n har jag inte släppt utan håller på fortfarande. Zumba har jag varit på nu ikväll och elefanten i mig börjar sakta släppa taget även om den är långt ifrån helt borta.


Annars då ... ja jag vill så mycket men har så lite tid. Tror att jag behöver bli bättre på att planera min tid.


Namasté

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards