Alla inlägg den 18 mars 2010

Av Aggiator - 18 mars 2010 22:40


En 31-årig kvinnan, som är totalförlamad och har varit bunden vid en respirator sedan sex års åldern, vädjar nu  i ett brev till Socialstyrelsen om att få dö. Kvinnan lider av en allvarlig neurologisk sjukdom och hennes tillstånd försämras gradvis och ber Socialstyrelsen om att få avsluta sitt liv på ett värdigt sätt "så länge jag ännu har kropp och hjärna i behåll".

 

"Det är min uttryckliga önskan att respiratorn stängs av efter det att jag har sövts. Jag kan inte andas själv. Inte ens ett enda andetag. Jag kan ej heller röra mig någonting", skriver hon i brevet som dikterats för två kuratorer vid Danderyds sjukhus, enligt Svenska Dagbladet.

 

Detta har lätt till en etisk fråga hos Socialstyrelsen mellan ja och nej tyckare. Eftersom kvinnan inte vill kvävas när respiratorn stängs måste hon innan dess sövas ned. Utgångspunkten är att det är patienten som bestämmer vilken behandling den tar emot och när man ska avbryta behandlingen. Det ska ställas mot att det i det här fallet måste vara en annan som aktivt agerar för att behandlingen ska avslutas, vilket kommer att leda till att patienten avlider."Det är den balansen, mellan patientens rätt att bestämma och den aktiva handling som krävs av någon annan, som vi nu måste ta ställning till, hur vi ser på rättsläget" , säger Anders Printz. Läs mera i AF , DN , DN, DN, HD


Jag håller med om att detta är en ganska svår etisk fråga för ingen vill ju egentligen vara den som beslutar om att släcka ett liv. Läkarnas och sjukvårdspersonalens främsta uppgift är ju att bevara liv. Men jag tycker ändå att när livet inte går att leva, som för denna kvinnan i respiratorn som inte ens kan andas själv utan en maskin. Hur länge ska hon ligga där, oförmögen till att leva ett eget liv, och bara vänta på att hjärtat ska sluta slå. Jag menat nu inte att man ska släcka liv bara för att livet inte verkar vara något värdigt liv att leva för en person. Men om vi i stället leker med tanken att kvinnan hade varit en hund, så hade vi säkert allesamman tyckt att det var djurplågeri att hålla henne vid liv, eller hur. Denna kvinnan ber om att få dö och är inte ens förmögen att försöka ta sitt eget liv. Låt henne få sluta. Ge henne en värdig död!


Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2010 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards