Direktlänk till inlägg 18 juli 2010

Nu bränns det för lite CD-skivor hemma i stugorna

Av Aggiator - 18 juli 2010 22:38

 

Nu bränner vi för lite CD-skivor! Både fildelare och privatkopierare borde alltså enligt Copyswede bränna me, eller ... tolkar jag detta fel? *skrattar*

 

Fildelarna har slutat bränna cd-skivor. Därför rasar nu Inkomsterna från ersättningen för privatkopiering till musiker, skådespelare och andra artister. De har förlorat nästan 100 miljoner kronor om året på detta. Ett av skälen är med all sannolikhet att all den musik och film som laddats ner till datorer inte längre bränns på skivor. I stället kan filerna användas direkt från datorn eller flyttas över till olika typer av bärbara spelare. Alltså vill nu rättighetsorganisationen Copyswede, som fördelar pengar till upphovsmännen, även lägga en kopieringsavgift på hårddiskar och telefoner. Det skulle betyda uppemot en hundralapp till för en mobil med ett minneskort på 32 gigabyte. Läs mer i DN, Svd, Metro, Expressen


Nu är jag trött på detta tjafset om denna denna kopieringsavgift. Det är fakiskt helt okej att betala en liten summa för mitt USB-minne med musik till bilen, men inte för att jag ska ha det till att lagra mina foton etc. Jag har ikväll ägnat mig åt att ladda ner "portabel abbs" på USB-minne och bl.a lagt in det fria programmet GIMP för bildbehandling. Inte ska jag väl behöva betala Copyswede för detta, väl!!! Inte heller borde jag betala någon skatt på CD-skivorna som jag lagrar mina privata digitalfoto på. En stor fråga är väl då närmast hur jag ska betala rätt summa för mitt användande till Copyswede. Jag tror däremot att jag redan har betalt mer än jag borde under årens lopp, så jag har nog en del redan "inbetalda pengar" att ta av till köp av kommande lagringsmedia. Avslutningsviss vill jag bara säga att jag inte vill betala någon hundralapp extra för min mobiltelefons minneskort därför att jag inte är så intresserad av att springa runt och lyssna på musik via den dan i enda.


__ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __


Faktarutan

Avgift per inspelningsbar minut:

  • Copyswede drar in drygt 1 miljon per månad på avgiften för obrända cd-skivor och omkring 3 miljoner kronor per månad på obrända dvd-skivor. Toppåret 2007 låg den totala ersättningen till artisterna på omkring 200 miljoner kronor.
  • Under 2008 tog Copyswede in omkring 160 miljoner till artisterna via ersättningen för privatkopiering. Förra året rasade motsvarande summa till 113 miljoner kronor. Nedgången har fortsatt under början av 2010, även om takten i nedgången har mildrats lite, enligt Copyswede.
  • Enligt lagstiftningen är avgiften för analoga produkter 2,5 öre per inspelningsbar minut. För produkter där digital upptagning kan ske upprepade gånger, till exempel cd-rw/dvd-rw, mp3-spelare och videospelare med internt minne, är ersättningen 0,4 öre per megabyte lagringsutrymme. För andra produkter där digital upptagning kan ske, till exempel cd-r/dvd-r, är ersättningen 0,25 öre per megabyte lagringsutrymme.
  • Importörerna av elektronikprodukter betalar avgiften till Copyswede. De kan sedan i sin tur göra ett pålägg på konsumentpriset.

Källa: Copyswede

 
 
Jan-Olof

Jan-Olof

19 juli 2010 09:17

Om du dessutom räknar på saken... en hundralapp för 32 gig motsvarar drygt 3 kronor/gig, vilket alltså ger att om detta går igenom blir det 3000 kronor straffavgift på en 1TB disk som du idag köper för 900 inklusive moms.

Mvh

/J-O

http://futuriteter.blogg.se

 
Aggiator

Aggiator

19 juli 2010 21:31

Hej Jan-Olof
Visst blir det dyrt, men 3000 kronor är nog att ta i. Det är mera logiskt med 300 kronors straffavgift i exemplet ovan.

http://aggiator.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

snippen

9 augusti 2010 20:38

En del av den skatt som vi alla betalar går ju till kostader för kriminaliteten i samhället. Varför ska inte alla betala för piratkopiering? Nej men vad dum jag är, brott på internet är ju inte riktiga brott:-o

 
Aggiator

Aggiator

13 augusti 2010 23:22

Klart att det finns riktiga brott som begås via internet. Jag väljer att förbise din ironiska kommentar, snippen.

Vi betalar skatt till polismyndigheten för att den ska ta hand om brottsligheten i samhället och på nätet.

Alltså varför ska Copyswede ha betalt av mig när jag till exempel sparar mina egna digitalfoto på en CD-skiva? De pengarna går i alla fall inte till polisen för någon brottsbekämpning.

http://aggiator.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

snippen

15 augusti 2010 20:16

Varför ska staten ta pengar av mig i skatt för brottsbekämpning och till brottsoffer, jag gör ju aldrig några brott?

Aggiator

16 augusti 2010 22:27

Ja du, snippen, varför betalar vi skatt överhuvudtaget.

Även om du inte begår något brott, så kan du, om du har otur, råka bli brottsoffer . Då får du en form av "skatteåterbäring" genom polismyndigheten. Bra va!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Aggiator - 22 augusti 2016 21:51


Enligt msn´s sajt livstil så är höstens stora trend bland hårfärger Grå Ombré. Håret ska vara grått. Har man inte naturligt grått hår är det dax att färga det nu.                   Bilden är lånad från msn´s sajt    Jag tror att jag avstå...

Av Aggiator - 21 augusti 2016 21:33

  Ja, det är vad jag läser på DN.idag. Förklaringen är Klimathotet som förväntas försämra tillgången på bra kaffebönor. T.ex kan bladrost, ett slags svamp som angriper kaffeplantorna öka när väderförhållanden ändras.   Minette Rosén, kaffei...

Av Aggiator - 20 augusti 2016 21:37

Efter att ha varit borta härifrån under en längre tid nu så har jag upptäckt att jag (dvs. bloggen) är kvar. Så då fick jag idé att kanske det är dax att vara här lite igen. En del har ändrats här men inte mycket. Pingandet och bloggosfären (heter ...

Av Aggiator - 18 augusti 2016 21:59

Enligt Göteborgsposten så planerar J.K.Rowling återbesöka Harry Potters magiska värld i tre nya noveller.   De nya böckerna är tänkta som ett supplement till Harry Potter-böckerna och är i det kortare formatet. De kommer att glädja läsare och ta ...

Av Aggiator - 17 augusti 2016 20:18

Förre gymnasie- och kunskapsminister Aida Hadžialić (S) avgick i lördags efter att ha åkt fast för rattfylleri med 0,2 promille i blodet, på väg hem från en fest. Hon har nu lämnat in en ansökan om avgångsvederlag, som väntas ge drygt 1,5 miljon...

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6
7
8
9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19
20 21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards