Alla inlägg den 8 september 2010

Av Aggiator - 8 september 2010 22:16


... är namnet på en tidigare okänd köttätande dinosaurie som har upptäckts i Spanien. Skelettet från yngre krita tillhör enligt forskarna sannolikt ett tidigare okänt släkte och art inom familjen Carcharodontosauridae. En dinosariefamilj som man tidigare trott bara har levt på södra halvklotet.


Dinosaurieskelettet är sex meter lång, och välbevarat. Enligt forskarna hade  dinosauriens en märklig kroppsbyggnad. Den hade en hajfensliknande puckel på ryggen och ett antal knölar på armbågsbenen jämförbara med de upphöjda fjäderpennsfästena hos moderna fåglar. Armarna var inte täckta av fjäll utan hade en hud med fästen för en slags vingpennor på underarmarna.


Puckel, fjäderpennsfäste, vingpennor.

Tänk ändå

vad lite vi vet

om moder jords forntida djurliv.

Spännande att det hittas mer och mer, hela tiden.

Av Aggiator - 8 september 2010 21:30


Träningsvärken efter gårdagens övning blev inte så farlig som jag hade förväntat mig. Men jag är lite förvånad över att jag har lite ont på undersidan av överarmarna efter ett pilatespass, det brukar jag inte ha. Hade snarare förväntat mig värk i magen, men det känns inte speciellt mycket just där. Konstigt, om man tänker efter. Morgondagen tror jag blir värre eftersom jag har varit på BodyBalance ikväll. Ska bli kul och se hur jag känner mig när jag vaknar imorgon. Hur mörbultad kommer jag att känna mig ... *ler* ... fast ibland får jag inte träningsvärk förrän ett par dagar efter. Jag begriper inte varför det blir så, det bara blir så ibland. *Hum* är det fler än jag som får träningsvärk med fördröjning? 


  

Namasté

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Klockan är ...

Dagens Namn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards